17

سنندج

 
116

سقز

 
16

قروه

 
34

بیجار

 
14

دهگلان

 
7

مریوان

 
5

سروآباد

 
1

بانه

 
23

کامیاران

 
19

دیواندره

 
شهرستان ها   

نمایش وبلاگهای بیجار نمایش وبلاگهای قروه نمایش وبلاگهای دهگلان نمایش وبلاگهای کامیاران نمایش وبلاگهای سنندج نمایش وبلاگهای سروآباد نمایش وبلاگهای مریوان نمایش وبلاگهای دیواندره نمایش وبلاگهای بانه نمایش وبلاگهای سقز
   نظرسنجی
به نظر شمااولویت اقتصادی ایران بعد از اجرای توافق کدام است؟
 

ورود سرمایه گذاری خارجی : (21 رای)

15.7%

عمل در چهارچوب اقتصاد مقاومتی : (98 رای)

73.1%

کوچک سازی دولت و تقویت بخش خصوصی : (15 رای)

11.2%
   عضویت در خبرنامه
نام :
عضویت
Loading

 


   گفتگو با وبلاگ نویسان

    الگوی مناسب و قابل اعتماد

گروه : اجتماعی | ارسالی از : کردستان وبشنبه 21 آذر 1394 | بازدید ها : 989 | کد مطلب : 3243
Post Image

ایام رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) قرار داریم. پیامبری که با اخلاق خوبش توانست فطرتهای مردمان جاهلی را به سمت توحید متمایل سازد.

به نقل از وبلاگ رهپویان قرآن:

خلاق خوب یکی از مولفه های حسن معاشرت در اجتماعات بشری است. پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) دارای اخلاقی جذاب و گیرا بود، طوری که قرآن، این اخلاق گیرای پیامبر را سبب جذب مردم فطرت جو و جویای حقیقت، به سوی ایشان می داند.

اخلاق جذاب پیامبر
آیه ای از سوره ی آل عمران، امتیاز بزرگ اخلاق و حسن معاشرت پیامبر را اینگونه بیان می کند: «فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللهِ لِنتَ لَهُم وَ لَو کُنتَ فَظَّاً غَلیظَ القَلبِ لَانفَضٌّوا مِن حولِکَ؛[آل عمران/159] بواسطه رحمت خدا نرمخو و خوش گفتار شدی و اگر اخلاق خوبی نداشتی؛ مردم از گردت پراکنده می شدند».
این آیه شریفه، اخلاق خوب پیامبر را از جانب خدا می داند. این خطاب قرآن به همه ی مسلمانان است، یعنی ما اگر استعدادی، قابلیتی، امتیازی داریم؛ از رحمت و فضل خداست. بعضی انسانها تا به جایی می رسند؛ غرور و تکبر بر آنها چیره می شود، انگار نه انگار که خدا این مال و منال و موقعیت را به آنها  داده است.

اگر به موقعیت برتری رسیدیم؛ اخلاقمان عوض نشود.
  نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) با اخلاق خوبش در جهت جذب مردم به سوی خدا و فطرت درونشان، تلاش وافری داشت، چنانکه خداوند به او فرمود: «ما أَنْزَلْنا عَلَیْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى؛[طه/2]ما قرآن را بر نازل ننمودیم که خودت را به زحمت بیندازی» در آیه بعدش چنین می فرماید: «إِلَّا َذْكِرَةً لِّمَن یخَشى‏؛[طه/3][بلكه آن را نازل كردیم‏] تا براى كسى كه [از خدا] مى‏ترسد، زمینه توجه و یادآورى باشد». [1]

ما که مسلمانیم و ادعای پیروی نمودن از آن رسول گرامی (صلی الله عیه و آله) داریم؛ باید با اخلاق خوب و موثر، در رساندن سخنان پیامبر و ائمه هدی (صلوات الله علیهم اجمعین) به دیگران (امر به معروف ونهی از منکر) کوشا باشیم.مخصوصا آنها که موقعیت بهتری از لحاظ مادی و ... دارند؛ باید از این توانایی و موقعیت، در جهت ارتباط اخلاق مدارانه با جامعه (با الگوگیری از رسول خدا) استفاده کنند. «الَّذینَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ؛[حج/41]همانان كه اگر آنان را در زمین قدرت و تمكّن دهیم، نماز را برپا مى‏دارند، و زكات مى‏پردازند، و مردم را به كارهاى پسندیده وا مى‏دارند و از كارهاى زشت بازمى‏دارند؛ و عاقبت همه كارها فقط در اختیار خداست». [2]

در این آیه، به امر به معروف و نهی از منکر و پرداخت زکات اشاره شده است. در این گونه فرائض که اجتماعی هم هستند؛ کارکرد اخلاق اسلامی را به وضوح می بینیم.اگر بتوانیم دین خدا را با اخلاق محمدی و اهل بیتی (علیهم السلام) در خانواده خود، در محل کار خود، در جمع دوستان خود، تبلیغ کنیم؛ بدون شک جامعه به سوی معنویت بیشتری سوق پیدا می کند.تذکر مهم: البته همه مشکلات ناشی ازعدم توجه کافی به دین در بعضی لایه های جامعه، از نبود اخلاق نیست. کسی که خوابش برده، حتی اگر خوابش سنگین باشد؛ می شود با زبان خوش واندکی صبر، او را از خواب بیدار کرد؛ ولی کسی که خود را به خواب زده، زبان خوش و صبر و ... در او بی اثر است. آیه سوم طه هم چنین پیامی را به ما می داد: ای پیامبر برای کسی بگو که  توجه کند. برای کسی که به ندای فطرت درونش گوش کند.

از یتیمی تا تشکیل حکومت اسلامی، با خلاق الهی
خداوند در آیه ای، یتیم بودن پیامبر خودش را به ایشان یادآور می شود که تو را از یتیمی نجات دادیم. «أَ لَمْ یجَدْكَ یَتِیمًا فَاوَى؛[ضحی/6]آیا تو را یتیم نیافت پس تو را پناه داد؟». در آیات بعد این سوره، وظیفه اخلاقی پیامبر رحمت (صلی الله علیه و آله) را نسبت به یتیم و سائل بیان می کند. [3] و بالاخره در آخرین آیه این سوره خطاب به پیامبرش می فرماید: «وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّث؛[ضحی/11]و اما نعمت پروردگارت را (نعمت اسلام از بزرگترین آنهاست) بازگو  کن». یعنی ای رسول ما حالا که حکومت اسلامی تشکیل دادی و دور و بر تو را یاران و پیروانی گرفته اند؛ حق این رحمت ما را بیان کن و پیامها و دستورات ما را با اخلاق خوبی که داری؛ به مردم برسان.

البته این آیات در حقیقت، خطابش به ماست. چون پیامبر معصوم است و اشتباه و خطایی نمی کند.حضرت خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و آله) در فتح مکه، همه را بخشید و حتی از قاتل عمویش هم درگذشت. این اخلاق و گذشت و خدامحوری حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) را مسلمانان ادامه ندادند تا اینکه دشمنان از این فرصت استفاده و داعش تکفیری و بی رحم را به جان مسلمانان انداختند.

نتیجه گیری
اخلاق نرم و جذاب پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله)  باعث جمع شدن مردم حقیقت جو در اطراف ایشان شد.اخلاق خوش و نرمخویی باعث تالیف قلوب به هم می شود.رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بهترین افراد را با اخلاقترین افراد می داند.البته اخلاقی که در خدمت دین و ایمان باشد، اخلاقی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مروج آن بود.در عصر کنونی، اخلاق را تحریف نمود ه و آن را نسبی می دانند، این اخلاق با سیره ی  رسول مهربانی نمی سازد.

پی نوشتها
[1] ترجمه انصاریان، ص312
[2] همان، ص337
[3]آیات نه و ده ضحی

اشتراک گذاری این مطلب :

نظرات :

هیچ نظری ثبت نشده است!

کردستان وب نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
ایمیل *
نظر

کد امنیتی
 
   

   مـطالـب

   حمایت از ما
کردستان وب
   تبلیغات

ADS

ADS

ADS

   آمار بازدیدکنندگان