17

سنندج

 
116

سقز

 
16

قروه

 
34

بیجار

 
14

دهگلان

 
7

مریوان

 
5

سروآباد

 
1

بانه

 
23

کامیاران

 
19

دیواندره

 
شهرستان ها   

نمایش وبلاگهای بیجار نمایش وبلاگهای قروه نمایش وبلاگهای دهگلان نمایش وبلاگهای کامیاران نمایش وبلاگهای سنندج نمایش وبلاگهای سروآباد نمایش وبلاگهای مریوان نمایش وبلاگهای دیواندره نمایش وبلاگهای بانه نمایش وبلاگهای سقز
   نظرسنجی
به نظر شمااولویت اقتصادی ایران بعد از اجرای توافق کدام است؟
 

ورود سرمایه گذاری خارجی : (21 رای)

15.7%

عمل در چهارچوب اقتصاد مقاومتی : (98 رای)

73.1%

کوچک سازی دولت و تقویت بخش خصوصی : (15 رای)

11.2%
   عضویت در خبرنامه
نام :
عضویت
Loading

 


   گفتگو با وبلاگ نویسان

    مبارزه برای اهدافی مقدس

گروه : اجتماعی | ارسالی از : کردستان وبپنجشنبه 12 آذر 1394 | بازدید ها : 1020 | کد مطلب : 3229
Post Image

بدون شک نقش اتحاد و انسجام در رسیدن به هر آرمانی، غیر قابل انکار است. در نهضت جنگل هم نقش اتحاد را می بینیم، و با کم شدن این اتحاد و هماهنگی رو به سراشیبی نهاد.

به نقل از وبلاگ رهپویان قرآن:

نهضت جنگل به فرماندهی میرزا کوچک خان، اصولی داشت که یکی از آنها اتحاد امت ایران، و بالاتر از آن اتحاد امت مسلمان بود. اتحادی که دین اسلام بر آن تاکید فراوان دارد.

فراخوان قرآن به اتحاد
قرآن کریم، مسلمین را به اتحاد و برادری فرا می خواند: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوانا؛[آل عمران/103]و همگى به ریسمان خدا [قرآن و اسلام، و هر گونه وسیله وحدت‏]، چنگ زنید، و پراكنده نشوید! و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود، به یاد آرید كه چگونه دشمن یكدیگر بودید، و او میان دلهاى شما، الفت ایجاد كرد، و به بركتِ نعمتِ او، برادر شدید». [1]
 این آیه شریفه مسلمین را یادآور می شود که زمانی  شما با هم جنگ و درگیری داشتید (جنگهای قبیله های عرب قبل از اسلام) بعد بر اثر نعمت اسلام، برادر و برابر شدید.

اتحاد و استقلال ایران،هدف نهضت جنگل
بعد از شهادت میرزا کوچک خان، روزنامه جنگل، ضمن پرداختن به شهادت میرزا، این نکته را به خوانندگانش تذکر داد که میرزا برای اتحاد و استقلال ایران کشته شد.  این روزنامه شعار و اهداف نهضت جنگل را (که حالا به شکست ظاهری انجامیده بود)  اینچنین بیان می کند: قبل از هر چیزخواهان استقلال مملكت ایرانیم، ما طرفدار یگانگی عموم مسلمانانیم. [2]

متاسفاته بر اثر دسیسه اجانب و خیلی عوامل دیگر، نهضت جنگل از آن اتحاد و برادری فاصله گرفت و ....قرآن مجید ما را از تفرقه بعد از برادری و اتحاد، نهی می کند. چرا که اگر این پیوند برادری شکسته شود؛ ضربات جبران ناپذیری بر پیکره  اجتماع وارد می شود. «وَ لا تَكُونُوا كَالَّذینَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَیِّناتُ وَ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ عَظیمٌ؛[آل عمران/105] و مانند كسانى نباشید كه پراكنده شدند و اختلاف كردند؛ (آن هم) پس از آنكه نشانه‏هاى روشن (پروردگار) به آنان رسید! و آنها عذاب عظیمى دارند». [3]آیه اشاره می کند: بعد از اینکه نشانه های خداوند به شما رسید تفرقه نکنید. اگر بخواهیم آن را بر نهضت جنگل منطبق کنیم؛ باید گفت: مردان جنگل بعد از اینکه مرام و روش خدایی و برادرانه خود را کنار گذاشتند؛ به پایان راه رسیدند، و این برای مسلمانان باید درس باشد. اگر ما با این همه اشتراکات در دین که همان نشانه های پروردگار هستند؛ اتحاد خود را از دست دهیم، هم در این دنیا و هم در آن دنیا ضربه می خوریم.

اتحاد بر اساس تقوای الهی
قرآن می فرماید: «یَأَیهُّا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكمُ مِّن ذَكَرٍ وَ أُنثىَ‏ وَ جَعَلْنَاكمُ‏ شُعُوبًا وَ قَبَائلَ لِتَعَارَفُواْ إِنَّ أَكْرَمَكمُ‏ عِندَ اللَّهِ أَتْقَئكُمْ؛[حجرات/13] اى مردم، ما همه شما را از مرد و زنى آفریدیم و شما را بصورت گروه‏ها و قبایل مختلف درآوردیم تا یكدیگر را بشناسید (و بدانید كه اصل و نسب مایه مباهات و افتخار نیست) در حقیقت گرامى‏ترین شما نزد خدا پرهیزكارترین شماست». [4]در این آیه از قبیله قبیله آفریده شدن مردم سخن به میان آمده، و این یعنی استقلال مردم و قبییله ها و کشورها از هم؛ ولی بر این نکته تاکید شده که بدانید با اینکه هر ملتی، هر قبیله ای، مستقلند و ساز و کار مخصوص به خود دارند؛ ولی  ارزشمندترین شما نزد خدا، باتقواترین شماست.در اهداف نهضت جنگل، هم استقلال ایران و هم اتحاد ایران در نطر گرفته شده بود و البته واضح است برای اینکه کشوری به استقلال برسد؛ باید ابتدا اتحاد را بین ملت خودش ایجاد کند.تا هنگامی که در نهضت جنگل، اتحاد و برادری حکمفرما بود؛ توانستند اهداف مقدس خود را پیش ببرند.

نهضت جنگل، برگرفته از نهضت حسینی بود.
میرزا کوچک خان یک فرد روحانی بود و نهضتش را بر اساس اسلام و قرآن، بنیان نهاد. انگیزه ی اتحاد ایران مسلمان، و بلکه مسلمانان، یکی از شعارهای نهضت او بود.هدف قیام امام حسین (علیه السلام) اتحاد امت اسلامی بر اساس  سیره  رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بود. [5]  وقتی که مسلمانان؛ اتحاد خود را بر اساس عمل به آموزه های اسلام از دست دادند؛ اغراض شخصی و دنیاطلبانه (مثل امویان در شام و عبدالله زبیر در مکه) رواج پیدا نمود و مسلمین را با آسیبهای جدی روبرو کرد.

چون مسلمانان، مخصوصا نخبگان امت اسلامی در عصر حسین بن علی (علیه السلام) بصیرت خود را از دست داده بودند؛ باعث شد که جمعیت کثیری ازآنان، برابر آن حضرت صف آرایی کنند و وقایع ناگواری را ثبت نمایند.این کم بودن اتحاد مسلمانان در یاری حق، و اتحاد گروه کثیری از آنان (معاویه و یارانش) در ناحق، سالها قبل از قیام عاشورا، دل مولا امیرلمومنین (علیه السلام) را بدرد آورده بود. [6]این عدم اتحاد بود که نهضت جنگل را به آرمانهایش نرساند،هر چند اهداف و مرام میرزا کوچک ــ این روحانی هوشیارــ در نهضت امام خمینی تحقق یافت، و ایران در سایه ی اتحاد (با عنایت خداوند) هر روز به بالندگی و رشد و توسعه بیشتری می رسد.

نتیجه گیری
طبق آیات قرآن و آموزه های اسلام، مسلمانان باید با اتحاد و یکپارچگی، بر رشد و کارایی خود بیفزایند.اتحادی مثمر ثمر خواهد بود که در پی پاکی و راستی و معنویت باشد.اتحاد و پیشرفت دنیای غرب، همان اتحاد و پیشرفت معاویه و یاران اوست که فقط در این دنیا به کارشان می آید. این اتحاد دار و دسته ی معاویه در باطل، و عدم اتحاد یاران و طرفداران حضرت علی (علیه السلام) دل حضرت را به درد آورده بود.نهضت کوچک خان جنگلی بر اساس اتحاد ایران بر مبنای آموزه های دین، شکل گرفت ولی با بروز اختلاف و عدم یکپارچگی، و با شهادت سردار آن به سرانجام دلخواه نرسید.

پی نوشتها
[1] ترجمه مکارم، ص63
[2] روزنامه ی جنگل، سال اول، شماره ی 28، به نقل از انقلاب اسلامی و ریشه های آن، عباسعلی عمید زنجانی، ص 370
[3] ترجمه مکارم، ص63
[4] ترجمه کاویانپور، ص 17
[5] «أَسِیرُ بِسِیرَةِ جَدِّی‏ وَ سِیرَةِ أَبِی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِب‏؛ من به راه وروش جدم و سیرت پدرم می روم» یعنی من با قیام خودم می خواهم،  نسبت به سیره جدم و پدرم، یک اتحادی در بین مسلمین بوجود آورم.
[6] «و اللَّه یمیت‏ القلب‏ و یجلب‏ الهمّ و یسعر الأحزان‏ من اجتماع هؤلاء على باطلهم و تفرّقكم عن حقّكم؛ بخدا اجتماع آن قوم (معاویه و یارانش) در باطل خود و پراکندگی شما در دین حق خود، دل را می میراند و اندوه را بسوی انسان جلب می کند». به نقل از الغارات، ط ـــ الحدیثه ـــ  ج2، ص476

اشتراک گذاری این مطلب :

نظرات :

هیچ نظری ثبت نشده است!

کردستان وب نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
ایمیل *
نظر

کد امنیتی
 
   

   مـطالـب

   حمایت از ما
کردستان وب
   تبلیغات

ADS

ADS

ADS

   آمار بازدیدکنندگان