17

سنندج

 
116

سقز

 
16

قروه

 
34

بیجار

 
14

دهگلان

 
7

مریوان

 
5

سروآباد

 
1

بانه

 
23

کامیاران

 
19

دیواندره

 
شهرستان ها   

نمایش وبلاگهای بیجار نمایش وبلاگهای قروه نمایش وبلاگهای دهگلان نمایش وبلاگهای کامیاران نمایش وبلاگهای سنندج نمایش وبلاگهای سروآباد نمایش وبلاگهای مریوان نمایش وبلاگهای دیواندره نمایش وبلاگهای بانه نمایش وبلاگهای سقز
   نظرسنجی
به نظر شمااولویت اقتصادی ایران بعد از اجرای توافق کدام است؟
 

ورود سرمایه گذاری خارجی : (21 رای)

15.7%

عمل در چهارچوب اقتصاد مقاومتی : (98 رای)

73.1%

کوچک سازی دولت و تقویت بخش خصوصی : (15 رای)

11.2%
   عضویت در خبرنامه
نام :
عضویت
Loading

 


   گفتگو با وبلاگ نویسان

    کیفیت خوب ,زیربنای حمایت از تولید داخلی

گروه : اجتماعی | ارسالی از : کردستان وبدوشنبه 18 آبان 1394 | بازدید ها : 1002 | کد مطلب : 3191
Post Image

امروز هجدهم آبان ، به نام روز ملي کيفيت نام گذاري شده که. قطعا مثل همه نام گذاري ها، فلسفه اي دارد؛مفهوم کیفیت به عنوان یکی از مهم‌ترین چارچوب‌های استراتژی هرسازمانی اینقدر حائز اهمیت میباشد که در دین مبین اسلام نیز در آیات متعددی همچون85 سوره اعراف و 85 سوره هود و نیز 183 سوره شعراء نسبت به آن تاکید ویژه ای صورت گرفته است

به نقل از وبلاگ زیر ذره بین:

 

کیفیت خوب ,زیربنای موفقیت پایداراست

تشخیص کیفیت یک کالا پرسش خیلی هاست و مهمتر از آن، اینکه در تولید کالاهای ایرانی کیفیت در چه اولویتی قرار دارد و سازمان ها و نهادهای متولی تعیین و اعطای نشان کیفیت به کالاها بر اساس چه مبانی و اصولی نشان کیفیت یا استاندارد می دهند و یک کالای دیگر را فاقد شایستگی دریافت آن می دانند.كيفيت يعني ويژگي،يعني مطابقت داشتن با الزامات مشتريان ،امروزه كيفيت  به معاني مختلفي به كار رفته است و دانشمندان مختلفي ‌ازابعادمتفاوت به بحث و بررسي در آن باره مي پردازند.ولي آن چه امروز اهميت  داردخدمات و محصولات با كيفيت است. درحال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا کیفیت جزء جدایی ناپذیر هر محصول یا خدمتی است ، و سازمان ها برای دستیابی به این هدف نیاز به زیرساخت های فنی و مدیریتی مناسبی دارند که لازمه آن ایجاد یک دیدگاه راهبردی به مقوله کیفیت و خلق زمینه های بروز خلاقیت و نوآوری و رصد دائمی محیط کسب و کار به منظور یادگیری از تغییرات محیطی و تعیین راهبرد مناسب برای حفظ نقاط قوت و مزایای نسبی و جبران نقاط ضعف و استفاده از فرصت ها و پیش بینی تهدیدات است که می باید اینها را در قالب استراتژی‌های سازمانی لحاظ نمود.

در دنياي رقابت ،كيفيت حرف اول را مي زند وخود زاييده‌ي‌آن است .انحصار،دشمن قسم خورده ي كيفيت به شمار مي رود،كيفيت نيز مانند ساير منابع و امكانات بايد مديريت شود زيرا بر اساس تحقيقات انجام شده ارتباط معنی داري بين مديريت بهينه وبهبود كيفيت  وجود دارد.كيفيت حاصل شانس واقبال نيست بلكه به مديريت عالمانه نيازمند است.طي دو دهه گذشته مفهوم كيفيت از دنياي صنعتي و توليد به دنياي خدمات وسازمانهاي دولتي گسترش يافته است.

کیفیت خوب ,زیربنای موفقیت پایداراست

در چند سال اخير مصرف‌کنندگان ايراني به شدت به مصرف کالاهايي با نشان(برند)هاي خارجي تمايل پيدا کرده‌اند، برندهايي که گاهي اوقات حتي از کيفيت مناسبي هم برخوردار نيستند. تشويق به خريد و استفاده از محصول داخلي و حمايت از توليد ملي همواره يکي از مهم ترين تاکيدات مقام معظم رهبري بوده است. با اينکه حمايت مردم کشور از توليدات داخلي يکي از مهم ترين عواملي است که مي تواند  به چرخه صنعت و اقتصاد کشور کمک کند و حتي نرخ بيکاري را جابه جا کند اما با اين حال  عده اي از ما ترجيح مي دهيم صرفا به دليل خارجي بودن به جاي کالاي ايراني از کالاي خارجي خريداري کنيم .

متاسفانه يکي از دلايلي که اين وضعيت را به وجود مي‌آورد، خود توليدکنندگان داخلي ما هستند. اين طور نيست که ما بتوانيم به مردم تکليف کنيم که کالاي داخلي بخرند. آن ها زماني کالاي داخلي مي‌خرند که در مقايسه با کالاي خارجي حداقل‌هاي شباهت از نظر کيفيت و قيمت را داشته باشد. همين باعث رکود بسياري از کارخانه‌هاي ما شده است. بايد بدانيم  شعار اينکه برويد و کفش داخلي و پوشاک داخلي و خودروي داخلي بخريد، به تنهايي کافي نيست.

کیفیت خوب ,زیربنای موفقیت پایداراست

جملات طلايي در زمينه كيفيت:
كيفيت خوب،نوعي  ارزاني و ،يك پديده ي بي نقص وكمال مطلق است.
كيفيت برترباعث افزايش بهره وري ست.
كيفيت،از مشتري به مشتري‌ست.
كيفيت زماني حاصل مي شودكه مشتريان شما باز گردند،ولي محصولات نه.
براي اينكه درصدر رقابت قرار گيريم بايد در جستجوي شيوه هاي بهتر باشيم؛كاري‌كه امروز انجام مي‌دهيم ،فردا بايد بهتر انجام دهيم.
رمز موفقيت سازمان ها در قرن 21،آينده نگري،خلاقيت وكيفيت بهتر است.
كارباكيفيت  هميشه رضايت بخش است.
خوب بودن آفت بهتر شدن است.
كيفيت،نتيجه ي بازرسي هاي گسترده نيست بلكه از اصلاح فرآيندها حاصل مي شود.
تا زماني كه به دنبال بهتر هستيم،«خوب»اصلاً خوب نيست.
كيفيت وابسته به انجام كار درست در اولين فرصت است.

کیفیت خوب ,زیربنای موفقیت پایداراست

در دنیای رقابت ،کیفیت حرف اول را می زند و خود زاییده‌ی‌ آن است. کیفیت نیز مانند سایر منابع و امکانات لازم است مدیریت شود زیرا بر اساس تحقیقات انجام شده ارتباط معنی داری بین مدیریت بهینه و بهبود کیفیت  وجود دارد. کیفیت حاصل شانس و اقبال نیست بلکه با مدیریتی دقیق و عالمانه تحقق می یابد. حال با نگاهی به موارد ذیل می توانیم مفهوم کیفیت را بهتر درک کنیم:
1- کیفیت توسط مشتری تعریف می شود و مهمترین ویژگی کیفیت پیوند آن با مشتری است.
2- کیفیت باید هم مشتری درونی و هم مشتری بیرونی را راضی کند .
3- کیفیت باید در فرآیند کار نیز همانند محصول و خدمات تواما اعمال شود. کیفیت در فرآیند به مواردی اطلاق می شود که ما در انجام مراحل کار خود مراعات می کنیم تا نیازمشتریان تامین شود.
4- کیفیت یعنی انجام کار درست و صحیح در دفعه اول و برای همیشه و درجه برتری محصول یا خدمت .
5- کیفیت یک سبک زندگی است. کیفیت چیزی نیست که ما فقط در طول یک مسابقه نیل به کیفیت، به آن بپردازیم.کیفیت باید جزئی از فرهنگ کاری یک سازمان باشد و  هر یک از کارکنان سازمان اعم از مدیر، مسئول ، کارمند، خدمتگزار و ....... باید نسبت به آن مسئول و متعهد باشند .

بدین ترتیب نیل به کیفیت برای سازمان ها امکان پذیر نیست، مگر آنکه نظرات مشتری مداوماً مورد سنجش قرار گیرد. سپس نتایج سنجش با وضع موجود مقایسه شود و شکاف ها مطابق برنامه ریزی رفع شوند و تنها در این صورت می توان ادعا داشت که کیفیت ارائه خدمات رعایت شده است.حال سوال اینجاست که چقدر در خرید و تولید اجناس به مطابقت آن جنس با اصول اسلامی دقت می‌شود؟ چقدر خرید جنس تولیدشده در ایران با خرید از یک کشور نامسلمان ترجیح می‌دهیم؟ در تولید اجناس چقدر بر سبک و شیوه اسلامی عمل می‌شود.؟ تولید‌کنندگان چقدر کیفیت کالای خود را با استانداردهای اسلامی روانه بازار می‌کنند و اینکه چقدر کیفیت در بازار امروز فدای کمیت شده است؟آنچه مسلم است این است که سبک زندگی اسلامی در زمینه کیفیت خدمات و اجناس و تولیدات و غیره با آنچه باید باشد فاصله فراوانی دارد و در احیای این مسئله نیازمند عزمی جدی است..

براي حل معضل بي رغبتي مردم به خريد برخي کالاهاي ايراني نمي توان شعاري ودستوري عمل کرد واز مردم انتظار داشت هر کالايي با هر کيفيت وقيمت و بسته بندي را به صرف اينکه ايراني است، بخرند؛ چراکه اين امر درعمل اتفاق نخواهد افتاد. به اين ترتيب بايد از توليدکنندگان خواست بااستفاده از فناوري روز، ظاهر، طراحي و کيفيت کالاهاي توليدي خود را بالا ببرند، از جا به جا فروشي، تقلب و کم فروشي وترفند زدن درتوليد خودداري کنند، درباره واقعيت و ماهيت جنس ومواد اوليه يا قطعات به کاررفته در آن صادقانه سخن بگويند و سرانجام با افزايش بهره وري و صرفه جويي، هزينه توليد و در نتيجه قيمت فروش خود را کاهش دهند.

کيفيت کالا و خدمات در اقتصاد شاخصي بسيار مهم است و ارتباط مستقيمي با کيفيت زندگي دارد و نمي‌توان از مصرف‌کننده انتظار داشت  پول خود را صرف خريد کالايي کند که کيفيت پاييني دارد، اما داخلي است.رشد مصرف کالاهاي ايراني يک معادله سه وجهي است؛ از يک‌سو توليدکنندگان بايد کيفيت و شاخص هاي نوين ذائقه مشتري را در کالاهايشان رعايت کنند، از سوي ديگر دولت بايد بسترهاي کسب و کار بخش خصوصي را براي تحقق چنين هدفي آماده کند و سرانجام اين مردم هستند که بايد به توليدات کشورشان تعصب داشته باشند و تا آنجا که ممکن است تحت تاثير تبليغات گمراه کننده درباره اينکه کالاي ايراني بي کيفيت است، قرار نگيرند.

روز ملی کیفیت فرصت بسیار مناسبی است که با همکاری و همراهی دولت ،دانشگاهها، بنگاههای تولیدی، خدماتی و رسانه ها، فضایی مناسب برای توسعه ی فرهنگ کیفیت فراهم شود و توجه به این امر مهم به یک خواست ملی بدل گردد. با امید به اینکه ، آگاهی و مهارت را با سرعت، دقت و کیفیت عرضه کنیم و با همراهی وهمدلی عالم عامل باشیم و هوشمندانه تلاش کنیم. ( لیس للانسان الا ما سعی ).

اشتراک گذاری این مطلب :

نظرات :

هیچ نظری ثبت نشده است!

کردستان وب نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
ایمیل *
نظر

کد امنیتی
 
   

   مـطالـب

   حمایت از ما
کردستان وب
   تبلیغات

ADS

ADS

ADS

   آمار بازدیدکنندگان