17

سنندج

 
116

سقز

 
16

قروه

 
34

بیجار

 
14

دهگلان

 
7

مریوان

 
5

سروآباد

 
1

بانه

 
23

کامیاران

 
19

دیواندره

 
شهرستان ها   

نمایش وبلاگهای بیجار نمایش وبلاگهای قروه نمایش وبلاگهای دهگلان نمایش وبلاگهای کامیاران نمایش وبلاگهای سنندج نمایش وبلاگهای سروآباد نمایش وبلاگهای مریوان نمایش وبلاگهای دیواندره نمایش وبلاگهای بانه نمایش وبلاگهای سقز
   نظرسنجی
به نظر شمااولویت اقتصادی ایران بعد از اجرای توافق کدام است؟
 

ورود سرمایه گذاری خارجی : (21 رای)

15.7%

عمل در چهارچوب اقتصاد مقاومتی : (98 رای)

73.1%

کوچک سازی دولت و تقویت بخش خصوصی : (15 رای)

11.2%
   عضویت در خبرنامه
نام :
عضویت
Loading

 


   گفتگو با وبلاگ نویسان

    نقش امام سجاد(ع) در بیداری اسلامی

گروه : مذهبی | ارسالی از : کردستان وبشنبه 9 آبان 1394 | بازدید ها : 881 | کد مطلب : 3182
Post Image

از جمله مسائل و موضوعاتی که باید درخصوص قیام و فرهنگ عاشورا مورد دقت و پژوهش قرار گیرد. جایگاه و نقش امام سجاد (علیه‌السلام) در احیاء و زنده نگهداشتن قیام عاشورا است. هیچ انسان منصف و محققی که با تاریخ اسلام آشنایی کامل دارد، تأثیر و نقش امام سجاد(علیه‌السلام) را در زنده نگه داشتن نهضت کربلا منکر نمی‌شود.

به نقل از وبلاگ رهپویان قرآن:

امام سجاد(علیه‌السلام) حدود سی‌ و پنج سال بعد از پدر بزرگوارش در قید حیات بود در این دوران سی و پنج ساله امام زین‌العابدین (علیه‌السلام) کارهای بزرگی در جهت حفظ ارزش‌های اصیل اسلامی و زنده نگهداشتن آرمان‌های مقدس کربلا انجام دادند در این نوشتار به طور خلاصه به چند کار عمده حضرت در آن دوران اشاره می‌کنیم.

۱-تبیین قیام عاشورا
اولین و مهمترین کار ونقشی که امام سجاد(علیه‌السلام) بعد از شهادت پدر بزرگوارش امام حسین(علیه‌السلام)  انجام دادند،  تبین و روشنگری و بیان مظلومیت امام حسین(علیه‌السلام) و نقش بر آب کردن برنامه‌های اسلام زدایی بنی‌امیه در زمان خود بوده است. در حالی که دستگاه خلافت نوعاً سعی می‌نمودند که بر اعمال ننگین و شیطانی خود وجه شرعی و دینی ببخشند امام سجاد(علیه‌السلام) با بیان و مشخص کردن ماهیت شیطانی و سفاک خلافت بنی‌امیه امت اسلامی را روح تازه بخشیدند،‌ و مسلمانان را به خطای بزرگی که مرتکب شدند آگاه نمودند. «حضرت چهل سال با دیدگانى اشكبار و قلبى داغدار بر این رویداد غمبار مى‏‌گریست و شبانه روزش به روزه‏دارى و شب‏زنده‏دارى مى‏‌گذشت! هنگامى كه غذا براى افطارش حاضر مى‏شد، از شهادتگاه پدر و شهیدان به خون خفته كربلا یاد مى‏‌كرد و مى‌‏فرمود: آه از غم و اندوه! اى واى بر این مصیبت! و زمزمه مى‏‌كرد و اشك مى‏‌ریخت و این جمله را بر زبان مى‌‏آورد كه: وا كربلاه! و نیز مى‌‏فرمود: «قتل ابن رسول اللَّه جائعا! قتل‏ ابن‏ رسول‏ اللَّه‏ عطشانا!» فرزند گرانمایه پیامبر گرسنه به شهادت رسید! پسر پیامبر را با لب تشنه كشتند! و آنقدر مى‏‌گریست كه گریبان جامه‌‏اش اشك آلود مى‏‌گردید!».[۱]

۲-تبین معارف غنی اسلامی در قالب دعا و نیایش
یکی از مسائلی که باعث شده امام حسین(علیه‌السلام) اقدام به قیام علیه دستگاه جور و ظلم نماید در خطر افتادن دین و معارف اسلامی غنی اسلامی بود.  خلافت بنی‌امیه چهره‌ای غلط و غیر اسلامی را از دین به جامعه ارائه داده‌ بودند بزرگان و سران بنی‌امیه به راحتی مرتکب فجیع‌ترین منکرات  دینی و اجتماعی می‌شودند. آموزه‌های دینی را به سخره گرفته بودند. روح دین و معنویت از جامعه رخت بسته بود. بعد از شهادت ابا‌عبد الله الحسین (علیه‌السلام) این امام سجاد(علیه‌السلام) بود که با بیان معارف غنی و ارزشمند اسلامی در قالب دعا و نیایش حقیقت دین را برای امت اسلامی ترسیم می‌نمود. که بهترین یادگار امام سجاد(علیه‌السلام) در این خصوص کتاب گران سنگ صحیفه سجادیه است.

۳-تربیت شاگرادان اثربخش در جامعه اسلامی
سومین نقش امام سجاد(علیه‌السلام) بعد از نهضت کربلا تربیت شاگران بزرگ برای اسلام بوده است. منابع تاریخی و حدیثی به چندین مورد از شاگردان برجسته امام سجاد(علیه‌السلام) اشاره کرده است، از جمله اینکه از شاگردان معروف امام می‌توان از این افراد نام برد:
۱. ابوحمزه ثمالی: نام او ثابت بن دینار و از نزدیک‌ترین اصحاب امام سجاد بود. او شیخ بزرگ شیعیان کوفه در عصر خویش بود. او هم از نظر علمی و هم از نظر معنوی در حد بالایی بود. از امام رضا (علیه‌السلام)نقل شده: «ابوحمزه ثمالی در زمان خودش مانند لقمان در عصر خویش بود». [۲] او دعای سحرهای ماه رمضان معروف به دعای ابوحمزه ثمالی و همچنین «رساله حقوق» را از امام سجاد(علیه‌السلام) روایت کرده است. او پس از امام سجاد سالیان زیادی عمر کرد و محضر امام محمدباقر (علیه‌السلام)، امام صادق (علیه‌السلام) و امام کاظم (علیه‌السلام)را هم درک کردند.
۲. یحیی بن ام‌الطویل: از یاران پرشور و از نزدیکان خاص امام سجاد(علیه‌السلام)بود. او در کوفه و در عصر حکومت حجاج با صدای بلند در میان مردم می‌گفت: «هرکسی علی را سب کند، لعنت خدا بر او باد. ما از آن مروان و معبودهایی که غیر از خدا گرفته‌اند، بیزاریم». [۳] حجاج به‌خاطر این اعتراضات و سخنان پرشور او را به شهادت رساند.
۳. سعید بن جبیر: وی از اصحاب سرشناس امام سجاد(علیه‌السلام) و از نظر علمی مورد قبول شیعه و سنی بود. احمد بن حنبل (یکی از امامان اهل‌سنت) معتقد بود، سعید در حالی کشته شد که همه مردم به دانش او محتاج بودند. [۴] او بسیار خداترس و پرهیزکار بود و علاقه زیادی به قرائت قرآن داشت؛ به‌حدی که در ماه رمضان هر شب و در غیر ماه رمضان هر دو شب قرآن را ختم می‌کرد. [۵] حجاج این مرد بزرگ را در سال ۹۵ هجری به شهادت رساند.
۴. سعید بن مسیب: از قدیمی‌ترین اصحاب امام سجاد (علیه‌السلام) و موصوف به فقه و تقوا بود. ابن حیان (از رجالیون اهل‌سنت) می‌نویسد: او در فقه، دین‌داری، عبادت، فضل و پارسایی سرآمد تابعین بود. [۶] امام صادق(علیه‌السلام)در روایتی او را از ثقات علی بن الحسین(علیه‌السلام) معرفی کرده است.
۵. ابو خالد کابلی: او در ابتدا به امامت محمد بن حنیفه معتقد بود، و با اعتراف محمد توانست امام حقیقی را بشناسد [۷]و بعد از آن در زمره حواریین امام سجاد(علیه‌السلام) قرار گرفت. امام صادق(علیه‌السلام)او را هم از ثقات امام سجاد (علیه‌السلام)معرفی کرده است. [۸]

سخن‌آخر
هر چند همیشه امامان معصوم(علیه‌السلام) از طرف دنیا پرستان و حکومت‌های طاغوتی زمان خود تحت شدید‌ترین تهدیدات و فشارهای گوناگون سیاسی، اجتماعی، نظامی بودند ولی با این حال این اسوه‌های تقوا و یکتاپرستی هیچ‌گاه از رسالت هدایت و راهنمایی پیروان خود دست برنداشته و با روش‌های گوناگونی حقیقت را برای آنان روشن می‌نمودند. از جمله اینکه امام سجاد(علیه‌السلام) در جامعه بحران زده زمان خود با متوسل شدن به دعا و نیایش زیباترین و با ارزش‌ترین معارف را در اختیار امت اسلامی قرار دادند.

پی‌نوشت:
[۱]. در سوگ امیر آزادى ( ترجمه مثیر الأحزان )،  ص۳۷۳.
[۲]. طوسی، محمد بن حسن، اختیار معرفة الرجال، (رجال کشی)، تحقیق سیدمهدی رجایی، قم:مؤسسه آل‌البیت، ۱۴۰۴ ه، ج ۲، ص ۴۵۸.   
[۳]. مامقانی، عبدالله، تنقیح المقال، نجف: مکتبة الحیدریة، بی‌تا، ج ۳، ص ۳۱۲.
[۴]. عزیزی، حسین و دیگران، راویان مشترک، قم: بوستان کتاب، چاپ اول، ۱۳۸۰ ش، ج ۱ ص ۳۹۶.
[۵]. همان، ص ۳۹۵.
[۶]. همان، ص ۴۰۶.
[۷]. طوسی، محمد بن حسن، اختیار معرفة الرجال، (رجال کشی)، تحقیق سیدمهدی رجایی، قم:مؤسسه آل‌البیت، ۱۴۰۴ ه، ج ۱، ص ۳۳۶.   
[۸]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تصحیح علی‌اکبر غفاری، تهران:دارلکتب الاسلامیه، چاپ ۳، ۱۳۸۸ ق، ج ۱، ص ۴۷۲.  

اشتراک گذاری این مطلب :

نظرات :

هیچ نظری ثبت نشده است!

کردستان وب نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
ایمیل *
نظر

کد امنیتی
 
   

   مـطالـب

   حمایت از ما
کردستان وب
   تبلیغات

ADS

ADS

ADS

   آمار بازدیدکنندگان