17

سنندج

 
116

سقز

 
16

قروه

 
34

بیجار

 
14

دهگلان

 
7

مریوان

 
5

سروآباد

 
1

بانه

 
23

کامیاران

 
19

دیواندره

 
شهرستان ها   

نمایش وبلاگهای بیجار نمایش وبلاگهای قروه نمایش وبلاگهای دهگلان نمایش وبلاگهای کامیاران نمایش وبلاگهای سنندج نمایش وبلاگهای سروآباد نمایش وبلاگهای مریوان نمایش وبلاگهای دیواندره نمایش وبلاگهای بانه نمایش وبلاگهای سقز
   نظرسنجی
به نظر شمااولویت اقتصادی ایران بعد از اجرای توافق کدام است؟
 

ورود سرمایه گذاری خارجی : (21 رای)

15.7%

عمل در چهارچوب اقتصاد مقاومتی : (98 رای)

73.1%

کوچک سازی دولت و تقویت بخش خصوصی : (15 رای)

11.2%
   عضویت در خبرنامه
نام :
عضویت
Loading

 


   گفتگو با وبلاگ نویسان

    مضرات کمبود منیزیم در بدن

گروه : علمی | ارسالی از : سبک زندگی بهداشتیسه شنبه 30 تیر 1394 | بازدید ها : 2620 | کد مطلب : 3019
Post Image

یكی از املاح مورد نیاز هر سلول از بدنما ، منیزیم می باشدمنیزیم یکی از مواد معدنی حیاتی برای بدن است، در واقع افراد برای داشتن عضلات و سیستم عصبی سالم، سیستم ایمنی قوی، ضربان قلب منظم و داشتن استخوان‌های محکم ضروری است از این مواد معدنی غنی استفاده کنند.نیمی ازذخایر منیزیم بدن ما درون سلولهای بافت ها و اندامهای بدن و نیمی از آن به صورت تركیب با كلسیم و فسفر در استخوان وجود دارد.

به نقل از وبلاگ سبک زندگی بهداشتی:

منیزیم  باعث حفظ فعالیت نرمال ماهیچه و عصب، ضربان منظم قلب و استحكام استخوانها می شود.کمبوداین املاح می‌تواند برای انسان مشکلاتی نظیر گرفتگی عضلات، مشکلات قلبی- عروقی، دیابت، فشار خون بالا، مشکلات عصبی، میگرن، پوکی استخوان و آنفارکتوس قلبی ایجاد کند.برنج، سبوس، گندم، جو، شکلات‌های تلخ، سبزی‌های معطر و خشک شده، کنجد، تخمه آفتابگردان و انواع مغزها دارای منیزیم کافی هستند که مصرف آنها به تمامی افراد توصیه می‌شود.در میان خوراکی‌ها مغزها بهترین منبع منیزیم هستند به طوری که میزان منیزیم بادام به قدری بالاست که هر 100 گرم آن 286 میلی‌گرم منیزیم دارد.در واقع این عنصر مغذی انرژی بدن را تکمیل کرده و به کارکردن بهتر بدن کمک می‌کند. منیزیم بیماری‌هایی نظیر سکته قلبی، فشار خون، افسردگی و آسم را تا حدی در بدن کاهش می‌دهد.یک رژیم غذایی مناسب باید حاوی منیزیم، کلسیم، فسفر، پتاسیم و سایر مواد معدنی مفید برای بدن را داشته باشد.

نقش منیزیم در بیماری های رایج:
بسیاری از اهمیت منیزیم آگاه نیستند،  در صورتی که این عنصر برای مغز، قلب و عملکرد ماهیچه‌ها حیاتی و همراه با ویتامین K و D برای افزایش و بهبود سلامت استخوان‌ها ضروری است. کمبود منیزیم چنان شایع است که به جرأت می‌توان گفت درصد قابل‌توجهی از آدم‌ها به آن مبتلا هستند.
 

منیزیم و فشار خون:
میزان کم منیزیم ممکن است روی عملکرد ماهیچه‌های سراسر بدن از جمله عضله و ماهیچه‌های قلب تاثیر بگذارد.مقدار ناکافی منیزیم ممکن است بیماری‌هایی پدید بیاورد که به آن آریتمی قلبی یا تپش نامنظم گفته می‌شود و ممکن است عوارض بسیار خطرناکی از جمله سکته قلبی یا مغزی به دنبال داشته باشد.منیزیم درتنظیم فشار خون نقش مهمی را ایفا می كند. رژیم های غذایی كه حاوی مقدار زیادی سبزی و میوه باشند منیزیم و پتاسیم را در حد كافی تأمین كرده و باعث كاهش فشار خون بالا می شوند . مطالعات نشان می دهد دریافت زیاد منیزیم ، پتاسیم و كلسیم و دریافت كم چربی و سدیم در برنامه ها و رژیم غذایی تأثیر زیادی در كاهش فشار خون بالا دارند.بنابراین توصیه می شود با دریافت كافی منابع حاوی منیزیم از وقوع فشار خون بالا پیشگیری وآن را كنترل كنید.

منیزیم و بیماری های قلبی- عروقی:

یکی از مهم‌ترین فواید منیزیم کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروق کرونری است. دریافت مقدار کافی منیزیم خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.کمبود منیزیم خطر تپش نامنظم قلب یا آریتمی قلبی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین مصرف مقدار کافی و توصیه‌شده مکمل‌های غذایی منیزیم ممکن است برای دستگاه قلبی ـ عروقی سودمند و مفید باشد.

منیزیم و استئوپرز:

ممكن است كمبود منیزیم ، عاملی خطر زا در ایجاد استئوپرز ( پوكی استخوان ) باشد . كمبود منیزیم ، متابولیسم كلسیم و هورمون تنظیم كننده كلسیم را در بدن تغییر می دهد . مطالعات مختلفی نشان می دهد كه مكمل دهی منیزیم ، چگالی معدنی استخوان را بهبود می بخشد ؛ اما برای اثبات این موضوع نیاز به مطالعات بیشتری است. کلسیم همراه با مکمل منیزیم تراکم این عنصر را در استخوان بهبود می‌بخشد.کمبود منیزیم سوخت‌ و ساز کلسیم و هورمون‌های تنظیم‌کننده کلسیم را تغییر می‌دهد که در نهایت به پوکی استخوان منجر می‌شود. مقدار دریافت منیزیم بسیار مهم است، زیرا از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

منیزیم و دیابت:

افراد دارای کمبود منیزیم در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دوم و رتینوپاتی (شبکیه چشم دیابتی) شدید هستند. منیزیم به سوخت‌ و ساز کربوهیدارت‌ها کمک می‌کند و بر ترشح و فعالیت انسولین تاثیر می‌گذارد ، بنابراین​میزان گلوکز خون را کنترل می‌کند .وجود منیزیم برای متابولیسم كربوهیدرات (قند ) لازم است . ممكن است باعث آزاد سازی و فعال شدن انسولین (هورمون تنظیم كننده قند خون ) شود . افزایش مقدار گلوكز (قند ) خون در بیماران دیابتی باعث كاهش منیزیم خون و كمبود آن در ادرار می شود.حال می توان فهمید كه چرا كمبود منیزیم در افراد دیابتی نوع 1 و نوع 2 كه خوب كنترل نمی شوند ، وجود دارد. تنها بیماران دیابتی كه در معرض خطر كمبود كلسیم هستند ، باید منیزیم خون خود را ارزیابی كرد ، و اگر كمبودی وجود داشت آن را جبران كنند.در بیماریهای دیگری مثل سردرد های میگرنی نیز مكمل دهی منیزیم ممكن است باعث كاهش سردرد شود اما برای اثبات این موضوع نیاز به مطالعات بیشتری است.

درمان میگرن و بی‌خوابی و افسردگی
از دیگر فواید بی‌شمار سلامت‌بخش منیزیم می‌توان به درمان میگرن، بی‌خوابی و افسردگی اشاره کرد. همچنین ثابت شده است منیزیم اشکال شدید اختلالات روانی چون حملات پاتیک (ترس شدید و بیمارگونه)، استرس، اضطراب و آشفتگی‌های افراطی را درمان می‌کند.مکمل‌های منیزیم شدت چنین حملاتی را کاهشِ چشمگیری می‌دهند و ممکن است در میزان دفعات بازگشت این حملات موثر باشند.

زنگ زدن گوش یا کم‌شنوایی
وزوز گوش یا صدای زنگ‌زدن مداوم گوش و نیز کم‌شنوایی از علائم شایع کمبود منیزیم است. مطالعات و تحقیقات بی‌شماری درباره ارتباط سلامت گوش و دریافت منیزیم کافی صورت گرفته است. تحقیقی در چین مشخص کرده است دریافت مقدار کافی از این عنصر از تشکیل رادیکال‌های آزادی که به ناشنوایی منجر می‌شود جلوگیری می‌کند. در تحقیق دیگری در مایوکلینیک نیز معلوم شد اکثر موارد مکمل‌های منیزیم به درمان بیمارانی که دچار کم‌شنوایی شده بودند کمک کرده تا آنها طی سه ماه شنوایی خود را دوباره به دست آورند.

گرفتگی عضلات
منیزیم برای بهبود عملکرد عضلات عنصری حیاتی است. بدون این عنصر بدن ممکن است دچار رعشه یا تشنج شود؛ زیرا این عنصر اجازه می‌دهد ماهیچه‌ها در حالت شل و ریلکس باشند. به همین علت است که برای مثال از قطره اکسید منیزیم برای تسکین درد زایمان استفاده می‌کنند و به همین دلیل منیزیم در بسیاری مکمل‌های خواب‌آور یافت می‌شود. بنابراین نبود مقدار کافی این عنصر ممکن است به تیک‌های ماهیچه‌های صورت، گرفتگی یا لرزش‌ پا هنگام خواب منجر شود.

مضرات کمبود منیزیم
اگرچه کمبود شدید منیزیم نادر است اما علائم بالینی آن با لرزش، ضعف، اسپاسم عضله، بی‌اشتهایی، بالا رفتن فشار خون، تشنج و کما بروز می‌کند.مصرف مکمل‌های حاوی منیزیم در دوران بارداری نه تنها ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد، بلکه با کاهش فشار خون بارداری شانس ابتلا به مسمومیت بارداری را کم می‌کند.مصرف بسیار سدیم (نمک)، کافئین، فیبر باعث از دست رفتن منیزیم بدن می‌شود. بدون شک خستگی زیاد و بیش از اندازه طبیعی نیست، شاید در طول روز به دلیل عوامل متعددی مانند استرس‌های کاری، مشغله‌های روزمره و غیره احساس خستگی و بی‌حالی کنیم اما خستگی طولانی مدت و دائمی یکی از علائم کمبود منیزیم محسوب شود.همچنین لازم به ذکر است: معمولاً این نوع خستگی تا زمانی که میزان کافی منیزیم جذب بدن افراد نشود، از بین نخواهد رفت.

معمولاً ورزشکاران به طور مرتب از گرفتگی‌های عضلانی ناشی از کشیدگی نامناسب عضلات بی‌آبی یا تغذیه نامناسب رنج می‌برند اما افراد دیگر نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند بدون اینکه به درستی دلیل آن را بدانند.کرامپ‌ها و گرفتگی عضلانی از علائم شدید کمبود منیزیم است. افرادی که از گرفتگی‌های عضلانی رنج می‌برند میزان این ماده فلزی را باید در بدن خود چک کنند.در واقع منیزیم یکی از مواد معدنی مهم بدن است که کمبود آن باعث بروز مشکلات عمومی جدی بدن می‌شود.به دلیل اینکه منیزیم روی سیستم عصبی بدن تأثیر می‌گذارد کرخی و لمسی بدن را می‌تواند در بر داشته باشد چرا که منیزیم ماده‌ای معدنی و مفید است. کمبود ماده معدنی می‌تواند مانع از ارسال سیگنال‌های مناسب از سوی بدن باشد که در نتیجه منجر به کرخی و لمسی آن می‌شود.


مصرف چربی و شکر نیاز بدن به منیزیم را افزایش می‌دهد بنابراین اگر از مصرف مواد قندی مضر پرهیز شود نیاز بدن به منیزیم در حد طبیعی خواهد بود و افراد کمتر دچار آن می‌شوند.چای، نوشابه‌های غیرالکلی، غذاهای چرب، غذاهای شیرین و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها قاتل منیزیم هستند.کاکائو از جمله خوراکی‌های سرشار از منیزیم است. در واقع هر چه میزان کاکائوی موجود در شکلات بیشتر و چربی و قند آن کمتر باشد، منیزیم بیشتری به بدنتان خواهد رسید. اگر منیزیم بدن انسان به اندازه کافی نباشد امکان بروز استرس و خستگی روزانه به وجود می‌آید.


در واقع محل اصلی ذخیره منیزیم در استخوان‌ها است و کاربرد اصلی کلیه‌ها دفع منیزیم است. کمبود منیزیم به صورت عوارضی مانند بی‌اشتهایی، اختلال در رشد، تحریک‌پذیری عصبی و آشفتگی‌های روانی و اختلالات قلبی- عروقی را در پی دارد.گوجه فرنگی منیزیم فراوانی دارد. در میان مغزها بادام، فندق و غلات و سبوس نیز از منابع عالی این ماده معدنی محسوب می‌شوند و توصیه می‌شود برای تأمین منیزیم روزانه از این گروه غذایی مصرف کنید.


غذاهای حاوی منیزیم
منیزیم در بسیاری از غذاها به مقدار فراوان یافت می شود و یك رژیم غذایی معمول در صورت انتخاب درست غذاهای مصرفی می توان مقدار كافی آن را تامین كردسبزیجات سبز از قبیل اسفناج حاوی منیزیم است زیرا در مرکز کلروفیل (سبزینه گیاهان) منیزیم وجود دارد، آب نیز می‌تواند حاوی منیزیم باشد اما مقدارش وابسته به نوع منبع تأمینی آن است، آمارهای غذایی دریافت منیزیم حاصل از آب را برآورد نمی‌کنند که ممکن است منجر به تخمین نادرست دریافت کل منیزیم و تنوع آن گردد.منیزیم موجود در غذاها برای سلامتی هیچ خطری ندارند اما دریافت مکمل منیزیم بیش از حد و همچنین منیزیم موجود در داروهای ملین سبب عوارض جانبی از قبیل اسهال می‌شود.

اشتراک گذاری این مطلب :

نظرات :

هیچ نظری ثبت نشده است!

کردستان وب نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
ایمیل *
نظر

کد امنیتی
 
   

   مـطالـب

   حمایت از ما
کردستان وب
   تبلیغات

ADS

ADS

ADS

   آمار بازدیدکنندگان