17

سنندج

 
116

سقز

 
16

قروه

 
34

بیجار

 
14

دهگلان

 
7

مریوان

 
5

سروآباد

 
1

بانه

 
23

کامیاران

 
19

دیواندره

 
شهرستان ها   

نمایش وبلاگهای بیجار نمایش وبلاگهای قروه نمایش وبلاگهای دهگلان نمایش وبلاگهای کامیاران نمایش وبلاگهای سنندج نمایش وبلاگهای سروآباد نمایش وبلاگهای مریوان نمایش وبلاگهای دیواندره نمایش وبلاگهای بانه نمایش وبلاگهای سقز
   نظرسنجی
به نظر شمااولویت اقتصادی ایران بعد از اجرای توافق کدام است؟
 

ورود سرمایه گذاری خارجی : (21 رای)

15.7%

عمل در چهارچوب اقتصاد مقاومتی : (98 رای)

73.1%

کوچک سازی دولت و تقویت بخش خصوصی : (15 رای)

11.2%
   عضویت در خبرنامه
نام :
عضویت
Loading

 


   گفتگو با وبلاگ نویسان

    چکار کنیم گرمازده نشیم

گروه : علمی | ارسالی از : سبک زندگی بهداشتیسه شنبه 9 تیر 1394 | بازدید ها : 2667 | کد مطلب : 2979
Post Image

فعالیت در هوای گرم توانایی بدن در خنک کردن خود را محدود می کند و علائم گرمازدگی ایجاد می شود. علاوه بر گرمی هوا، رطوبت هوا از فاکتورهای مهم مختل کننده سیستم خنک کننده بدن است. اگر رطوبت هوا زیاد باشد عرق بدن نمی‌تواند به بخار تبدیل شود و در نتیجه مکانیسم خنک کننده دمایعلت گرمازدگی بدن به خوبی کار نمی‌کند.

به نقل از وبلاگ سبک زندگی بهداشتی:

در روزهای گرم تابستان فعالیت در هوای گرم می‌تواند طیفی از بیماری‌های مرتبط با گرما را ایجاد کند. گرمازدگى هم در اين دسته جاى دارد.در هوای گرم بدن از مکانیسم فیزیولوژیک عرق کردن برای خنک نگه داشتن دمای بدن استفاده می کند. گرمازدگی بیماری خاصی نیست که همه افراد مستعد ابتلا به آن باشند و این حالت بیشتر در فصل‌های گرم سال، مکان‌های گرم و در محیط طبیعی که دمای آن بالاتر از حد نرمال باشد اتفاق می‌افتدگرما زدگی معمولا بدنبال فعالیت بدنی متوسط تا شدید در هوای گرم ایجاد میشود. در این عارضه به علت تعریق شدید آب بدن از دست رفته و متعاقب آن درجه حرارت مرکزی بدن بالا میرود. .علائم ابتلا به گرمازدگی شامل گرفتگی عضلانی، ضعف، بی‌حالی‌، بیهوشی و در موارد شدید تشنج و ایست قلبی است، زنان باردار، کودکان و سالمندان نسبت به سایر افراد آسیب‌پذیرتر هستند.پوشیدن لباس‌های رنگ روشن، پرهیز از قرار گرفتن در معرض آفتاب در ساعات گرم و قدم زدن در سایه و استفاده از کلاه و نوشیدن آب و مایعات از جمله راهکارهایی است که می‌تواند از گرمازدگی کودکان، زنان باردار و افراد مسن جلوگیری کند.

اهمیت گرمازدگی بسیار مهم است زیرا می‌تواند از مرگ جلوگیری ‌کند، در صورت عدم درمان گرمازدگی عملکرد قلب دچار اختلال می‌شود و فرد با افت فشارخون، اختلال هوشیاری و خطر مرگ نیز مواجه است.چه خوب است بدانيم مسائل و مشكلات جسمى ناشى از گرما هيچ ارتباطى با ميزان قوى بودن بدن فرد ندارد. حتى ورزشكاران نيز ممكن است در معرض اين خطر قرار گيرند،وقتی ورزش میکنیم بدن ما بوسیله عرق کردن خودش را خنک میکند. با عرق کردن بدن ما مقادیر زیادی آب و املاح را از دست میدهد و اگر این آب و املاح را جایگزین نکنیم بدن ما دیگر آبی ندارد که بصورت عرق از دست بدهد. بعد از مدتی عرق کردن متوقف میشود و بدن نمیتواند خود را خنک کند. بتدریج حرارت بدن بالا رفته و این حرارت بالا به بدن آسیب میرساند.ورزشکاران بعد از هر 10 الی 20 دقیقه نرمش و ورزش باید آب و مایعات بنوشند،به دلیل اینکه در زمان ورزش کردن سدیم بدن دفع می‌شود، بهتر است ورزشکاران در صورت انجام ورزش‌های سنگین کمی نمک به آبی که می‌نوشند، اضافه کنند تا دچار گرمازدگی نشوند.

در گرمازدگی دمای بدن از حد نرمال بالاتر می‌رود، در این حالت آب و املاح بدن مانند نمک به علت تعرق شدید از بین می‌رود.کودکان، زنان باردار و افراد مسن در فصل گرما باید بیشتر مراقب گرمازدگی باشند و توصیه می‌شود فرد گرمازده را از محیط گرم به یک محیط خنک‌تر منتقل و در صورت هوشیاری برای جبران کمبود آب بدن به او مایعات داد. چنانچه سطح هوشیاری او پایین است باید سریعا به مراکز درمانی منتقل شود.

گرما زدگی در ابتدا خود را بصورت درد عضلانی و سپس گیجی و تهوع نشان داده و در حالات شدید میتواند حتی به مرگ منجر شود.گرچه در صورت بروز گرما زدگی میتوان آن را درمان کرد با این حال مانند هر بیماری دیگر بهترین کار پیشگیری از بروز آن است.از زمان پارچ‌های بلور و قدیمی مادربزرگ‌ها تا لیوان‌های دسته بلند امروزی، همیشه شربت خاکشیر یار روزهای گرم تابستان ما ایرانی‌ها بوده است. از بیرون که بیایی و یک ذره گونه‌هایت از گرما سرخ باشد از دهان همه می‌شنوی شربت خاکشیر بخور، این شربت دوای قدیم گرمازدگی است.دانه‌های ریز ریز و قهوه‌ای خاکشیر هیچ‌وقت جایشان را به قرص و شربت‌های مختلف داروخانه‌ها نمی‌دهند و هیچ وقت هیچ دارویی به اندازه یک شربت خاکشیر خنک و پرملات نمی‌تواند جلوی گرمازدگی آدم‌ها را بگیرد.

گرمازدگی یك اصطلاح كلی است و بهتر است به جای آن صدمه حرارتی را عنوان كرد، زمانی كه بدن در معرض حرارت قرار گرفته و دچار آسیب می‌شود، عملا در اثر گرما فرد دچار گرمازدگی شده یا این كه به فرسودگی گرمایی مبتلا می‌شود كه علائم این دو با هم متفاوت است.  زمانی كه بدن قادر به دفع حرارت اضافی نباشد، در نتیجه حرارت در بدن باقی مانده و بدن شروع به داغ كردن می‌كند، این افراد دچار تب شدیدی ‌شده و درجه حرارت آنها به ۴۲ درجه هم می‌رسد.  اولین اقدام برای بهبود فرد گرمازده، قرار گرفتن بیمار در محیط خنك و در سایه و نیز شست و شوی او با آب ولرم است.

معمولاً بعد از اینکه برای مدت طولانی در معرض دمای بالای هوا قرار بگیرید، گرمازدگی رخ می دهد ، مثل کار کردن در محیطی خیلی گرم، مخصوصاً اگر به گرما عادت نداشته باشید یا ورزش شدید مخصوصاً در تابستان یا وقتی که در اثر یک بیماری ، تب بالایی داشته باشید.آب وهوای مرطوب باعث می شود، تعریق تأثیر چندانی در خنک کردن بدن نداشته باشد ، زیرا عرق کمتر تبخیر می شود.پوشیدن لباس زیاد و پُرخوری از عوامل افزایش دهنده دمای بدن هستند.همیشه به نکات زیر توجه کنید تا گرما زده نشوید:

-در حین فعالیت شدید بدنی لحظاتی را برای استراحت و مصرف مایعات بگنجانید.

-مطمئن شوید که قبل، در حین و بعد از ورزش بدن شما مایعات کافی دریافت کرده است.

-دو ساعت قبل از ورزش سه لیوان آب بنوشید و درست قبل از شروع ورزش هم یک لیوان دیگر بنوشید. در حین ورزش هر 20 دقیقه یک لیوان آب بنوشید.

-به رنگ ادرارتان توجه کنید. اگر تیره است یعنی آب به اندازه کافی به بدن شما نرسیده است. رنگ ادرار شما همیشه باید روشن باشد.

-قبل و بعد از ورزش خود را وزن کنید تا مقدار آب از دست رفته را متوجه شوید و اگر کسری وجود دارد آنرا جبران کنید.

-وقتی تازه به منطقه ای با هوای گرم رفته اید بتدریج و در عرض هفت روز سطح فعالیت های ورزشی خود را بالا ببرید تا بدن شما فرصت داشته باشد خود را با شرایط جدید وفق بدهد.

-لباس های روشن و سبک بپوشید.

-خود را از اشعه شدید آفتاب محافظت کنید.

-ورزش در هوای آزاد را در ساعات خنک شبانه روز انجام دهید.

-روزانه به درجه حرارت هوا توجه کنید.

-در هوای بشدت گرم یا با رطوبت بالا فعالیت ورزشی خود را متوقف کنید.

حالا اگر با توجه به سهل انگارى در انجام توصيه هاى ارائه شده، مشكل گرمازدگى به وجود آمد، بايد دنبال به كارگيرى اقدامات اوليه و راهكارهايى جهت بهبودى و يا كاهش علائم تا مراجعه بيمار به پزشك باشيم.از آنجا كه علائم هر دو نوع گرمازدگى به هم شبيه است، تشخيص آنها از يكديگر نياز به گذشت اندكى زمان دارد. به اين معنا كه اگر پيامدهاى ناشى از گرمازدگى پس از خروج فرد از منطقه گرما و مراقبت هاى اوليه و گذشت نيم ساعت اثربخش نبود، فرد بايد به پزشك مراجعه كند

نکات مهم:
گرمازدگی ، اكثراً در شرایطی كه فرد در محیطی گرم بوده و گرمای بدن نتواند دفع شود ، به خصوص در مواردی كه فرد فعالیت بدنی زیادی دارد ، روی می دهد.مصرف نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌دار دفع مایعات بدن را بیشتر می‌کند و علائم گرمازدگی را تشدید می‌کند.افرادیکه دچار گرمازدگی می‌شوند تا یک هفته برای ابتلا به یک حمله دیگر گرمازدگی مستعدتر هستند بنابراین در این یک هفته از تماس با هوای گرم یا فعالیت کردن در محیط گرم پرهیز شود. یادتان باشد از فعالیت‌های شدید بدنی در محیط گرم و یا مرطوب خودداری کنید.

اشتراک گذاری این مطلب :

نظرات :

هیچ نظری ثبت نشده است!

کردستان وب نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
ایمیل *
نظر

کد امنیتی
 
   

   مـطالـب

   حمایت از ما
کردستان وب
   تبلیغات

ADS

ADS

ADS

   آمار بازدیدکنندگان