17

سنندج

 
116

سقز

 
16

قروه

 
34

بیجار

 
14

دهگلان

 
7

مریوان

 
5

سروآباد

 
1

بانه

 
23

کامیاران

 
19

دیواندره

 
شهرستان ها   

نمایش وبلاگهای بیجار نمایش وبلاگهای قروه نمایش وبلاگهای دهگلان نمایش وبلاگهای کامیاران نمایش وبلاگهای سنندج نمایش وبلاگهای سروآباد نمایش وبلاگهای مریوان نمایش وبلاگهای دیواندره نمایش وبلاگهای بانه نمایش وبلاگهای سقز
   نظرسنجی
به نظر شمااولویت اقتصادی ایران بعد از اجرای توافق کدام است؟
 

ورود سرمایه گذاری خارجی : (21 رای)

15.7%

عمل در چهارچوب اقتصاد مقاومتی : (98 رای)

73.1%

کوچک سازی دولت و تقویت بخش خصوصی : (15 رای)

11.2%
   عضویت در خبرنامه
نام :
عضویت
Loading

 


   گفتگو با وبلاگ نویسان

    بیکاری عامل تباهی جوانی

گروه : اقتصادی | ارسالی از : کردستان وبشنبه 12 اردیبهشت 1394 | بازدید ها : 1431 | کد مطلب : 2867
Post Image

انسان داری دو بعد مادی و معنوی است؛ از اینرو بعضی از نیازهای زندگی او ناظر به بُعد معنوی و بعضی دیگر ناظر بُعد جسمانی و مادی انسان است. خداوند متعال با توجه به اشرافی که به نیازهای انسان داشته، در مقام تشریع فرامین و دستورات به هر دو بُعد نیازهای انسان توجه کرده است؛ از اینرو قوانین روشن و زیبایی را مطابق با نیازهای مادی و معنوی انسان وضع نموده است.

به نقل از وبلاگ رهپویان قرآن:

بعضی از دستورات معنوی همانند نماز،‌روزه، حج، نیازهای معنوی او را و آموزه‌های همچون ارزش کار و تلاش و تحصیل روزی حلال مرتبط با بُعد مادی انسان است؛ هرچند در موارد فراوانی این فرامین دو جنبی بوده و هر دو حوزه مادی و معنوی انسان را در برمی‌گیرد. دراین نوشتار سعی داریم به اهمیت و جایگاه کار و تلاش که ناظر به بُعد مادی انسان است اشاره کنیم.

مفهوم شناسی دینی کار و اشتغال

مفهوم کار و اشتغال از نگاه درون دینی و بر اساس آموزه‌های اسلامی با مفهوم آن از نگاه برون  دینی، تفاوت اساسی و مبنایی دارد. در فرهنگ اسلامی کار و اشتغالی مقدس و ارزشی است که داری چارچوب‌های خاص و شرایط ویژه باشد. این در حالی است که در فرهنگ غربی به هر فعالیتی که منجر به کسب درآمد وثروت باشد کار و اشتغال گفته می شود؛ بر این اساس در فرهنگ غربی، روسپیگری، تن فروشی، رباخواری، احتکار، کم فروشی، خرید و فروش سی‌دی های سکسی و غیر مجاز مصداق اشتغال محسوب می‌شود. این در حالی است که تمامی این مشاغل در فرهنگ اسلامی ممنوع هستند.

اهمیت کار و تلاش در فرهنگ اسلامی

از جمله مهمترین آموزه‌های اسلامی توجه به کار وتلاش در جهت تحصیل روزی حلال است. خداوند متعال در سوره مبارکه نجم می‌فرماید:«وَ أَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى؛‏[نجم/39] و اینكه براى آدمى جز آنچه به كوشش خود كرده است نیست.» از این آیه شریف اصول ثابت و روشنی قابل استخراج است از جمله اینکه سعادت و شادکامی در دنیا و آخرت محصول تلاش و کوشش است. همان طور که رسیدن به جنات فردوس و بهشت برین بدون تلاش و همت عالی قابل دست‌یابی نیست؛ انتظار رفاه اجتماعی بدون تن دادن به سختی کار و اشتغال غیر منطقی می‌نماید.در اهمیت و ارزش فعالیت و کار روایت فراوانی در متون روایی به یادگار مانده است از جمله اینکه:در روایتی از رسول اکرم(صلی الله علیه واله و سلم) نقل شده است که فرمودند:«کسی که بر اثر خستگی از کار و تلاش به خواب رود آمرزیده شود».[1] و همچنین نقل شده است که حضرت فرمودند:‌«کسی که برای کسب روزی خود و خانواده‌اش مسافرت کند روز قیامت در سایه عرش خدا قرار دارد».[2]و همچنین از امام رضا(علیه السلام) نقل شده است که فرمودند:«الَّذِی یَطْلُبُ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا یَكُفُّ بِهِ عِیَالَهُ أَعْظَمُ أَجْراً مِنَ الْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛[3] كسى كه براى تأمین مخارج خانواده‌اش در طلب روزى خدا بر آید، پاداشش بیشتر از كسى است كه در راه خدا جهاد مى‌کند.»

آثار و برکات کار و تلاش
1-رفاه و آسایش اقتصادی

همگی ما غیر از کسانی که ثروت بسیاری را به ارث برده‌اند، ناچاریم برای تأمین زندگی و نیازهای فردی و اجتماعی خود مبادت به انجام فعالیت اقتصادی نماییم. در این عصر به ندرت می‌توان کسی را یافت که خوراک، مسکن، سوخت، و سایر احتیاجات خود را رایگان بدست آورده باشد. ازاینرو بسیاری افراد برای دستیابی به رفاه اقتصادی و معیشتی نیازمند کار و اشتغال هستند. در روایتی از امام علی (علیه السلام) رابطه بین سستی و فقر این چنین بیان شده است:«إِنَّ الْأَشْیَاءَ لَمَّا ازْدَوَجَتْ ازْدَوَجَ الْكَسَلُ وَ الْعَجْزُ فَنُتِجَا بَیْنَهُمَا الْفَقْر؛[4] آنگاه که پدیده ها با یکدیگر جفت و جور می‌شدند، تنبلی و ناتوانی‌ نیز در کنار هم قرار گرفتند، و فقر وتنگدستی نتیجه آن دو شد.»

2- کارو اشتغال موجب آرمش و عزت

بیکاری و از کار افتادگی یا انجام دادن کار غیر مفید یکی از عوامل پریشانی و افسردگی است. بیکاری به فرد و جامعه  تنها ضربه اقتصادی نمی‌زند بلکه  ضرر و خطر بزرگتر در کمین آسایش  افراد است. در موارد بسیاری افراد بیکار به آسیب‌های روحی و رفتاری مبتلا می‌شوند. درواقع بیکاری شخصیت افراد را از حیثیت واقعی و بهنجار خویش تنزل می‌دهد، و او را از وقار و اعتماد به نفسی که در پرتو کار و تلاش بدست آمده است می‌اندازد.

3- کار و اشتغال مانع ارتکاب گناه و فواحش

یکی از زمینه‌های انجام گناه و رفتارهای ناهنجار در انسان بیکاری است. بیکاری و تنبلی به عنوان پدیده‌ای شوم، مصائب و مشکلات فراوانی را برای افراد و اجتماع به دنبال دارد. بیکاری همچنین باعث انباشه شدن انرژی فراوانی در درون افراد شده، و آنها را به طرف انحرافات اخلاقی سوق می دهد، هرچند که این موضوع کلیت ندارد ولی می‌توان به عنوان یکی از عوامل تأثیر گذار در انحرافات اجتماعی از آن یاد نمود. در روایتی از رسول اکرم(صلی الله علیه واله وسلم) این چنین نقل شده است: «روز قیامت سخت ترین حسابرسی را كسی دارد كه كارهایش را دیگران [از پیشكار ونوكر وخدمتكار ]انجام دهند وخودش بى‌كار بگردد. گو این كه كار كردن مایه رنج وزحمت است اما بیكاری موجب فساد وتباهی است.»[4]

در روایت دیگری امام علی (علیه السلام) رابطه بین فقر و برزوش خطا و اشتباه را این چنین بیان می‌فرماید:الإمامُ علیٌّ ع(لیه السلام ) لاِبنِهِ الحَسَنِ (علیه السلام) :« لا تَلُم إنسانا یَطلُبُ قوتَهُ ؛ فَمَن عَدِمَ قوتَهُ كَثُرَ خَطایاهُ؛[5]امام على علیه السلام ـ به پسرش حسن (علیه السلام ) : كسى را كه در پى روزى است ، سرزنش مكن ؛ كه هر كس بى روزى مانَد ، خطاهایش بسیار مى‌شود.»

حاصل کلام اینکه:کار و تلاش علاوه بر اینکه باعث رفع نیازهای اقتصادی انسان می‌شود، در شکوفایی جامعه نقش اساسی ایفا می‌نماید. جامعه‌ای که افراد آن اهل تلاش وفعالیت هستند،جامعه‌ای آنها نیز سر زنده، فعال، ثروتمند وقدرتمند خواهد بود. در مقابل جامعه‌‌ای که افراد آن بی‌انگیزه، تنبل، وبیکار باشند آن جامعه مبتلا به فقر و بی‌تحرکی خواهد بود.

پانوشت ومنابع:

[1]. الامالی صدوق، ص289: «مَنْ بَاتَ كَالًّا مِنْ طَلَبِ الْحَلَالِ بَاتَ مَغْفُوراً لَه‏».

[2]. دعائم الاسلام، ج2،ص15.« تَحْتَ‏ ظِلِ‏ الْعَرْشِ‏ یَوْمَ‏ لَا ظِلَ‏ إِلَّا ظِلُّهُ‏ رَجُلٌ خَرَجَ ضَارِباً فِی الْأَرْضِ یَطْلُبُ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ مَا یَكُفُّ بِهِ نَفْسَهُ وَ یَعُودُ بِهِ عَلَى عِیَالِهِ.»

[3]. الكافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏5 ؛ ص86.

[4]. تنبیه الخواطر : ج1ص60.

[5].شعیری، محمد بن محمد، جامع الأخبار(للشعیری)، 1جلد، مطبعة حیدریة - نجف، چاپ: اول، بى تا. ص110.

منبع: کتاب، جوانی فصل شکفتن،علی احمد پناهی، انتشارات موسسه امام خمینی(ره) سال نشر 1388.

اشتراک گذاری این مطلب :

نظرات :

هیچ نظری ثبت نشده است!

کردستان وب نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
ایمیل *
نظر

کد امنیتی
 
   

   مـطالـب

   حمایت از ما
کردستان وب
   تبلیغات

ADS

ADS

ADS

   آمار بازدیدکنندگان