17

سنندج

 
116

سقز

 
16

قروه

 
34

بیجار

 
14

دهگلان

 
7

مریوان

 
5

سروآباد

 
1

بانه

 
23

کامیاران

 
19

دیواندره

 
شهرستان ها   

نمایش وبلاگهای بیجار نمایش وبلاگهای قروه نمایش وبلاگهای دهگلان نمایش وبلاگهای کامیاران نمایش وبلاگهای سنندج نمایش وبلاگهای سروآباد نمایش وبلاگهای مریوان نمایش وبلاگهای دیواندره نمایش وبلاگهای بانه نمایش وبلاگهای سقز
   نظرسنجی
به نظر شمااولویت اقتصادی ایران بعد از اجرای توافق کدام است؟
 

ورود سرمایه گذاری خارجی : (21 رای)

15.7%

عمل در چهارچوب اقتصاد مقاومتی : (98 رای)

73.1%

کوچک سازی دولت و تقویت بخش خصوصی : (15 رای)

11.2%
   عضویت در خبرنامه
نام :
عضویت
Loading

 


   گفتگو با وبلاگ نویسان

    بخور نخور های فصل بهار

گروه : علمی | ارسالی از : سبک زندگی بهداشتیشنبه 15 فروردین 1394 | بازدید ها : 1545 | کد مطلب : 2765
Post Image

بهار بهترین و معتدل‌ترین فصل در میان فصول چهارگانه است. هوا در بهار به‌تدریج گرم می شود و سرمای زمستان تحلیل می‌رود.مزاج بهار گرم و تر است و گرما و رطوبت برای حفظ سلامتی لازم و ملزوم یکدیگر هستند در بهار هوا کم‌کم گرم شده و مواد زائد به‌تدریج ذوب‌شده و به حرکت در می‌آیند به همین دلیل، بیماری‌های قدیمی در زمستان دوباره قد علم می‌کنند و اگر عضوی از بدن ضعیف باشد، مواد زائد به آن حمله کرده و در آن تجمع پیدا می‌کنند

به نقل از وبلاگ سبک زندگی بهداشتی:

همانطوریکه با تبدیل شدن فصل از زمستان به بهار، لباس های زمستانی، کلفت و گرم خود را به لباس های بهاری، نازک و روشن که خنکی بیشتری دارند تغییر می دهید به همان طریق باید رژیم غذایی را دگرگون کرد، در واقع در بهار غذاهایی را باید مصرف کرد که تناسب با این فصل داشته باشند و نوع شیوه زندگی را از نظر تغذیه ای ارتقا دهند.  مصرف بیشتر غذاهای گرم و پخته شده از مهمترین نکات تغذیه ای است که در بهار باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد غذاهای گرم و پخته در مقایسه با غذاهای خام و خشک کالری کمتری دارند و با این وجود می توانند انرژی بدن را به مدت طولانی در روزهای بلند فصل بهار و حتی تابستان فراهم کنند.

مزاج فصل بهار گرم و تر است به همین دلیل باید مصرف غذاهایی با طبع گرم را کاهش داد به عنوان مثال مصرف بالای گوشت باعث ایجاد بیماری در بدن می‌شود.همچنین در این فصل از خوردن غذاهاى شور و غلیظ مانند کله پاچه، گوشت گاو، خامه و ماست ترش نیز باید پرهیز کرد.مصرف غذاهای کنسروی و مانده نیز در این فصل بسیار مضر است.نباید در فصل بهار پرخوری کرد در فصل بهار مواد زائد بدن به حرکت در می آیند و گاهی به سطح پوست نزدیک می شوند به همین دلیل بروز دمل و جوشهای پوستی در این فصل بیشتر می‌شودرفع یبوست از راههای رفع این مواد زائد از بدن است که می توان با مصرف خوراکی‌هایی مثل انجیر،آلو و هویج یبوست را کاهش داد.

مصرف کافی میوه ها و سبزی ها از دیگر نکات تغذیه ای مهم در بهار است  مصرف سبزیجات اگرچه انرژی خوبی را برای بدن فراهم می کند اما کالری اضافی را به بدن تحمیل نمی کند ضمن آنکه سبزیجات بیشترین حجم و احساس سیری را به بدن می دهد در فصل بهار مصرف شکلات به ویژه شکلات هایی که حاوی درصد بالایی کاکائو هستند نیز می تواند برای بدن مفید باشد همچنین در روزهای فصل بهار مصرف کافی نوشیدنی هایی همچون آب، چای و آب میوه های طبیعی ضروری بوده و در مقابل باید از مصرف بیش از اندازه نوشابه نیز پرهیز کرددر بین انواع نوشیدنی ها، مصرف چای سبز می تواند انرژی بسیار متناسب و متعادلی را برای بدن به ارمغان آورد.

راه‌های دفع سموم بدن در فصل بهار

راه‌های متعددی برای خروج مواد اضافی و پاک‌سازی بدن وجود دارد. یکی از مهم‌ترین راه‌ها، دفع آن‌ها ازطریق مدفوع است. بنابراین، در کسی که دفع مدفوع به‌خوبی صورت نمی‌گیرد و دچار یبوست است، مواد اضافی راه مناسبی برای دفع ندارند و درنتیجه در بدن جمع می‌شوند. برای برطرف‌کردن یبوست، مصرف مواد غذایی ملین مانند آلو، تمرهندی، هویج، مویز و انجیر مناسب است و استفاده از داروهای مسهل مانند فلوس نیز تحت نظر‌پزشک طب سنتی به پاک‌سازی بدن از مواد زائد کمک می‌کند.

تغذیه سالم در فصل بهار

خیلی‌ها رسم دارند در آغاز سال نو با خود عهد و پیمان‌هایی برای طول سال می‌بندند. چه بهتر که برای شیوه تغذیه‌مان نیز در شروع سال، عهدهایی ببندیم. پیشنهاد من این بیست عادت خوب غذایی است.


روز را با میوه شروع کنیم
صبحانه وعده مناسبی برای گنجاندن یک یا دو میوه در کنار نان و پنیر است تا نیاز ما به بخشی از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر تأمین شود.

بگذاریم چای‌مان اندکی خنک شود
چای داغ هم برای حنجره خوب نیست و هم سبب می‌شود ما قند زیادی با هر فنجان یا استکان یا لیوان چای بخوریم.

قندهایمان را ریز کنیم
حبه‌های قند امروزی که به صورت آماده و قالبی خریداری می‌کنیم، قابلیت آن را دارند که به چهار حبه کوچک‌تر تقسیم شوند تا تعداد قندی که در طول روز می‌خوریم کاهش یابد. بعضی‌ها در طول روز ناخودآگاه ۱۰ فنجان چای می‌خورند و بی‌توجه به آن، تعداد قند دریافتی‌شان به رقم سرسام‌آوری می‌رسد.

با نوشابه‌ها قهر کنیم
گرچه آغاز سال، زمان آشتی ما است، اما بهتر است با مزاحمان سلامتی‌مان قهر کنیم. نوشابه‌های گاز‌دار به دلیل داشتن قند زیاد، ممانعت در جذب کلسیم و وابستگی که ایجاد می‌کنند زیان‌آورند و مزاحم.

برنج‌مان را آبکش نکنیم
آبکش کردن برنج به تصور آنکه نشاسته آن از بین می‌رود اشتباه است، چون بیش از ۸۰ درصد برنج را نشاسته تشکیل می‌دهد و با آبکش کردن چیزی از آن از دست نمی‌رود. در این میان فقط ویتامین‌های برنج هدر می‌رود.

نان سفید استفاده نکنیم
نان‌ها اگر سبوس‌دار باشند هم بهتر ما را سیر می‌کنند و هم اینکه تا حدودی مانع جذب کلسترول می‌شوند. نان‌های سفید قندخون را سریع بالا می‌برند و زمینه ابتلا به بیماری دیابت را مهیا می‌کنند.

با روغن جامد خداحافظی کنیم
روغن‌های جامد سرشار از اسیدهای چرب اشباع هستند که برای قلب و عروق ما زیانبارند. عروق را تنگ می‌کنند و خطر حمله‌های قلبی را افزایش می‌دهند.

سیر و پیاز را در برنامه غذایی‌مان بگنجانیم
گرچه سیر و پیاز ممکن است به ظاهر بد بو باشند، اما اتفاقاً خاصیت آنها به خاطر همان ترکیبات گوگردی است که بوی ناخوشایندی دارند. مزمزه کردن کمی چای خشک، یا جویدن چند برگ جعفری می‌تواند از بوی بد دهان ناشی از خوردن سیر و پیاز جلوگیری کند.

آب زیاد بخوریم
آب مفید‌ترین نوشیدنی است و یک لیوان آن حتی یک کالری هم ندارد. آب سموم بدن را دفع می‌کند و برای تنظیم سوخت و ساز بدن مفید است.

چیپس نخوریم
چیپس حتی یک فایده تغذیه‌ای هم ندارد که به آن دل‌خوش کنیم. نشاسته، چربی نامناسب و نمک، ارمغان نامیمون چیپس برای بدن است.

ماهی بخوریم
اگر شب عید سبزی پلو با ماهی دارید نوش‌جان‌تان، ولی ماهی را نباید سالی یک بار خورد باید هفته‌ای یک تا دو بار در برنامه غذایی‌مان بگنجانیم. ماهی‌ها سرشار از پروتئین، چربی‌های مفید، ید و حتی کلسیم به خاطر استخوان‌های ریزی هستند که حین طبخ ذوب می‌شوند.

با کالباس و سوسیس سرسنگین باشیم
کالباس و سوسیس حاوی مواد افزودنی به ویژه ترکیبات نیترات هستند که در بدن تبدیل به ماده سرطان‌زای نیتروزآمین می‌شوند. سعی کنیم از آنها به ندرت استفاده کنیم.

هیچ وعده غذایی را حذف نکنیم
با حذف یک وعده غذایی تمایل ما به وعده بعدی بیشتر می‌شود، ضمن این‌که با خوردن هله‌هوله‌ها، جای وعده نخورده را با مواد غیر مفید پر می‌کنیم.

غذایمان را خوب بجویم
جویدن غذا سبب می‌شود که هم از مزه غذا لذت بیشتری ببریم و هم با غذایی کمتر احساس سیری بیشتری داشته باشیم و هم اینکه لثه‌ها و دندان‌هایمان سالم‌تر باشند.

نمکدان‌ها را در ویترین بگذاریم
نمک به خاطر بالا بردن فشارخون و افزایش احتمال ایجاد بیماری‌های مزمن باید تا حد ممکن محدود شود. می‌توانیم عادت کنیم که به خیار نمک نزنیم و غذای سفره را کم‌نمک بخوریم. استفاده از آبلیمو و چاشنی‌های مفید دیگر در این زمینه به ما کمک می‌کند.

از ماست کم‌چرب غافل نشویم
ماست می‌تواند علاوه بر تأمین کلسیم، پروتئین و برخی ویتامین‌ها به بهبود شرایط میکروبی معده و روده کمک کند. ماست گاهی از شیر هم برای بدن مفیدتر است.

گوجه‌فرنگی خور باشیم
گوجه‌فرنگی ضمن این‌که خواص بسیاری از میوه‌ها را در خود جا داده، کالری کمی نیز دارد. گنجاندن آن در هر سه وعده غذایی مفید است چون سبب افزایش جذب آهن از غذاهای گیاهی می‌شود.

دیر شام نخوریم
فاصله بین شام تا هنگام خواب بهتر است نزدیک به دو ساعت باشد. این توصیه نه بخاطر آن است که خیال کنیم ناهار چاق می‌کند و شام چاق نمی‌کند. این توصیه برای آن است که خواب راحت و آسوده‌ای داشته باشیم.

زیاد تعارف نکنیم و تعارف نشویم
در پذیرایی‌ها به مهمانان خود زیاد اصرار به خوردن نکنید. خودتان هم مغلوب و مقهور و تسلیم میزبان نشوید و به شدت در برابر خوردنی‌های مضر از خودتان دفاع کنید!

شیرینی‌های کوچک بخریم
هرچه شیرینی‌ها کوچک‌تر باشند طبیعتاً ضرر آنها نیز کمتر است. اصولاً شیرینی‌های بزرگ در پذیرایی نوروزی نباید جایگاهی داشته باشند.

جمع بندی:

مصرف زیاد گوشت باعث افزایش گرمی و رطوبت در بدن می‌شود و چون مزاج فصل بهار هم گرم و تر است، مصرف بیش از حد گوشت باعث ایجاد بیماری در بدن می‌شود بهتر است در فصل بهار از خوردن غذاهاى شور و غلیظ مانند کله پاچه، گوشت گاو، خامه و ماست ترش پرهیز کرد در فصل بهار باید به تلطیف غذا پرداخت. تلطیف غذا ممکن است در ذهن این معنی را ایجاد کند که باید غذایی خورده شود که از آن خون رقیق تولید شود یا ممکن است کسی با شنیدن این کلمه فکر کند که باید غذای کمتری در این فصل مصرف کرد؛ درحالی‌که مقصود از تلطیف غذا هیچ‌یک از این دو معنی نیست. غذاهایی که خون رقیق در بدن تولید می‌کنند، اغلب طبیعت گرم دارند و مصرف غذاهای با طبیعت گرم در این فصل مناسب نیست؛ بلکه باید غذاهای غلیظ و با طبیعت سرد مصرف شود تا هیجان و رقت اخلاط و مواد را تعدیل کند. همچنین گرسنگی باعث تحریک بیشتر اخلاط می‌شود. پس کم‌کردن مقدار غذا نیز در بهار صحیح نیست؛ اما منظور از تلطیف غذا این است که غذایی خورده شود که هرچند ازلحاظ مقدار زیاد است؛ اما ارزش غذایی کمی دارد؛ مثل میوه‌ها و سبزی‌ها. در واقع باید با مصرف مقدار زیاد غذا با ارزش غذایی (کالری) کم، دستگاه گوارش را فریب داد و سرگرم کرد تا خیال کند که غذای زیادی مصرف‌شده؛ ولی در واقع مواد زیادی وارد عروق نشود و به هیجان اخلاط و مواد نیفزاید. بنابراین باید به طبیعت فرصت داد که مواد اضافه را آماده کرده و از بدن دفع کند. مصرف خوراکی‌هاى لطیف مثل گوشت پرندگان و تخم‌مرغ آب‌پز عسلی و نوشیدن شربت‌های خنک مثل شربت غوره و انار و سکنجبین در این فصل توصیه می‌شود.

اشتراک گذاری این مطلب :

نظرات :

هیچ نظری ثبت نشده است!

کردستان وب نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
ایمیل *
نظر

کد امنیتی
 
   

   مـطالـب

   حمایت از ما
کردستان وب
   تبلیغات

ADS

ADS

ADS

   آمار بازدیدکنندگان