17

سنندج

 
116

سقز

 
16

قروه

 
34

بیجار

 
14

دهگلان

 
7

مریوان

 
5

سروآباد

 
1

بانه

 
23

کامیاران

 
19

دیواندره

 
شهرستان ها   

نمایش وبلاگهای بیجار نمایش وبلاگهای قروه نمایش وبلاگهای دهگلان نمایش وبلاگهای کامیاران نمایش وبلاگهای سنندج نمایش وبلاگهای سروآباد نمایش وبلاگهای مریوان نمایش وبلاگهای دیواندره نمایش وبلاگهای بانه نمایش وبلاگهای سقز
   نظرسنجی
به نظر شمااولویت اقتصادی ایران بعد از اجرای توافق کدام است؟
 

ورود سرمایه گذاری خارجی : (21 رای)

15.7%

عمل در چهارچوب اقتصاد مقاومتی : (98 رای)

73.1%

کوچک سازی دولت و تقویت بخش خصوصی : (15 رای)

11.2%
   عضویت در خبرنامه
نام :
عضویت
Loading

 


   گفتگو با وبلاگ نویسان

    مبارزه با فساد ار حرف تا عمل

گروه : اقتصادی | ارسالی از : کردستان وبدوشنبه 24 آذر 1393 | بازدید ها : 2295 | کد مطلب : 2226
Post Image

توقع مردم این است که با برگزاری یا بدون برگزاری این همایش ها، تصمیم قاطع و عملی برای برخورد با فساد اتخاذ شود. انتظار مردم این است که با گذشت ۳۵ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران، ادارات و دستگاهها از وجود آدم های مفسد، باج خواه و زیر میزی بگیر پاک شود.

امروز، در جهان، يكي از موضوعات مهم و قابل توجه، بحث كارآيي دولتها و نقش و رسالت آنها در توسعه همه جانبه كشور است.مديريتهاي مؤثر و كارآمد، سازمانهاي تأثيرگذار و فعال، ساختار اداري كارآمد و ساختارقضايي و قانونگذار كارآمد، بنگاهها و مراكز علمي و تحقيقاتي تأثيرگذار، از مسايلي است كه سرنوشت ملتها و كشورها را رقم مي زند. شاخصهاي اصلي اين كار را در نيروي انساني وتشكيلات و ساختار مطلوب و مديران لايق و توانا و بايسته بايد يافت.براي تحقق چنين ساز و كارهايي، بايد بر كوچك كردن حجم دولتها و ارتقاي كيفيت آنها،بيشتر تأكيد كرد و بايد راه نجات از بوروكراسي اداري را هموار كرد و اصل را بر رقابت در اموراقتصادي و خدماتي گذاشت و دولتها، به جاي تصدي بيشتر، بايدبر اصل حاكميت وسياستگزاري و مديريت و نظارت تأكيد كنند و دولت توسعه باشند نه توسعه دولت.اهميت دستگاه اداري و نقش آن در رشد و توسعه كشورها يا عقب ماندگي آنها، انكارناپذير است. دستگاه اداري يك كشور چنانچه از سلامت و توانايي لازم برخوردار باشد، رشد و توسعه را شتاب مي بخشد و عامل مهمي در پيشرفت كشور خواهد بود ، ولي اگر فاسد باشد ، چون مانع بزرگي بر سر راه توسعة كشور عمل خواهد كرد .فساد اداري باعث كاهش كارآيي در استفاده از منابع مي شود.

همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد با عنوان «حرکت به سوی کشوری بدون فساد» که با ابتکار دولت در روز جهانی مبارزه با فساد اداری با دعوت از عالی ترین مقامات سه قوه برگزار شد بار دیگر به برخی از بحث ها در زمینه عزم و صداقت مسئولان در امر مبارزه با فساد دامن زد.حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، در ارتباط با برگزاری «همایش ملّی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد» و درخواست صدور پیام برای این همایش، مرقومه‌ای را صادر کردند.متن مرقومه رهبر معظم انقلاب که توسط معاون اول رئیس جمهور در محل برگزاری این همایش در سالن اجلاس سران قرائت شد، به شرح زیر است:


«بسم الله الرّحمن الرّحیم
نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟ مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناسب و امیدبخشی که از لحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری بین مسئولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه بطور ملموس مشاهده کنند. توقع من از آقایان محترم این است که چه با سمینار و چه بدون آن، تصمیمات قاطع و عملی بدون هرگونه ملاحظه‌ای بگیرند و اجرا کنند. موفق باشید.»

 

مرقومه مقام معظم رهبری نشان می‌دهد که شعارهای پر طمطراقی که در سیزده سال گذشته از سوی قوای مختلف کشور ایراد شده نتوانسته است تاثیر قابل توجهی در زمینه مهار فساد داشته باشد و پیچک فساد نیز هم پای گسترش ادبیات ضد فساد به رشد و تنیدگی خود در سطوح مختلف ادامه داده و روش های فسادانگیز نیز پیچیده تر از پیش شده است.برگزاری همایش‌های بدون نتیجه و تکرار ملال‌آور مبانی نظری مبارزه با فساد اداری نظیر شفافیت، انحصار شکنی و عدم تبعیض پس از بیش از یک دهه سخنرانی و مصاحبه و جدال بر سر این موضوع به امری بی‌حاصل تبدیل شده است که کمتر به عرصه عمل رسیده و هر از چندگاه پرونده‌ای کلان‌تر از پرونده‌های مفاسد اقتصادی پیشین در دستگاه قضا گشوده می‌شود و آثار مخربی را بر افکار عمومی بر جای می‌گذارد.

متاسفانه دولت روحانی نیز که از آغاز کار، مانور بر ناکارآمدی و فساد در دولت گذشته را برگ برنده خود در برابر منتقدان می‌داند، بجای اقدام عملی در جهت مبارزه با فساد، بر نمایش گسترده و رسانه ای در زمینه مبارزه با مفسدان پرداخته و بجای اصلاح ساختارها و از بین بردن بسترهای رشد فساد، به ارائه امار و ارقام در زمینه افزایش جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی می‌پردازد و این همه در حالی است که آمارهای قضایی و سلامت‌سنجی اداری، کاهشی در این زمینه نشان نمی‌دهد و هنوز مهمترین بسترهای رشد فساد در حوزه نفت و بانک شدیدا مستعد سوء‌استفاده هستند و وزارت نفت و بانک مرکزی اقدام موثر در زمینه شکایت از افراد فاسد انجام نمی‌دهند.

در حالی که در چشم انداز بیست ساله نظام قرار است کشوری «به دور از فقر، فساد و تبعیض» داشته باشیم، از آغاز ابلاغ سند چشم‌انداز تا کنون و با گذشت دو برنامه ۵ ساله، نه تنها در زمینه کاهش فساد رشدی نداشته‌ایم بلکه در مواردی دچار افت نیز بوده‌ایم و برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز تنها دو برنامه ۵ ساله فرصت داریم که لازم است دولت با تغییر رویکرد و بجای سیاسی کاری و اقدامات نمایشی به مبارزه جدی، موثر و قاطع با فساد روی آورد.

با وجود آنکه هر سه قوه خود را متولی مبارزه با فساد می‌دانند و در فرمان هشت ماد‌ای مقام معظم رهبری نیز برای ایشان وظایفی در این زمینه تبیین شده است متاسفانه باید گفت که مبارزه با فساد اولویت هیچیک از دستگاه ها نیست و دولت‌ها نیز از این عنوان بیشتر به عنوان چماقی برای راندن رقیب سیاسی استفاده می‌کنند و هیچیک از دستگاه‌ها کارنامه روشنی در زمینه مبارزه با فساد ندراند و سخنرانی‌های همایش دیروز تنها بیان دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در این حوزه بوده است.

شاید بهتر باشد مدیران ارشد در هر سه قوه بجای موج سواری بر روی فرمان هشت ماده ای رهبر معظم نقلاب، به ارائه اقدامات عملی خود در این زمینه و نتایج آن بپردازند.آقای روحانی که چندی است با مناسبت یا بی مناسبت منتقدان خود را به تازیانه تعریض کنایه می‌نوازد در این همایش نیز به برخی از دستگاه‌های متولی مبارزه با فاسد اقتصادی حمله کرد و صلاحیت آنان در این زمینه را زیر سوال برد.آقای رییس جمهور در حالی درباره لزوم مبارزه با فساد داد سخن می دهد که برخی از مدیران ارشد دولت وی در گذشته دارای پرونده‌های قضایی در این زمینه بوده‌اند و برخی دیگر نیز از مظنونان جدی به فساد هستند.

دولت نباید فراموش کند که مبارزه با فساد دستانی پاک می طلبد و با دستی که می خواهد با نا پاکی در بیفتد باید خود پاک باشد لذا دولت محترم بهتر است مبارزه با فساد را از خود شروع کرده و با طرد عناصر ناپاک یا بدنام، امید به مبارزه قاطع و بی ملاحظه را در میان دوستداران نظام تقویت کند.بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب، پیرامون مبارزه با فساد در زیر آمده است:

بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شوراى اسلامى‌1393/03/04

نگذاریم کانونهاى چرکین شکل بگیرند که علاج آنها مشکل باشد. اگر نظارت درستى باشد، گاهى اوقات در قدمهاى اوّل میشود جلوى یک حرکت خطا و گناه‌آلود را گرفت؛ اگر ما در قدمهاى اوّل جلوى آن را نگرفتیم و این بیمارى پیشرفته شد و این زخمْ ناسور شد، آن‌وقت علاج آن مشکل میشود، سخت میشود؛ اگر به علاج هم برسد - که بیم این هست که به‌خاطر همین عواقب به علاج نرسد - با سختى و با دشوارى و با تحمّل خسارتها خواهد رسید؛ از اوّل جلوى آن را باید گرفت.

بیانات در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی1392/12/20
نکته‌ی نهم [از مؤلفه‌های سیاستهای مقاومتی]، فسادستیزی است؛ ما اگر میخواهیم مردم در صحنه‌ی اقتصاد باشند، باید صحنه‌ی اقتصادی امنیت داشته باشد؛ اگر امنیت را میخواهیم، بایستی دست مفسد و سوءاستفاده‌چی و دورزننده‌ی قانون و شکننده‌ی قانون بسته بشود؛ مبارزه‌ی با فساد این است؛ این باید جدی گرفته بشود؛ امروز خوشبختانه مسئولین این را میگویند، لکن گفتن کافی نیست. همه‌ی مسئولین - چه مسئولین اجرائی، چه مسئولین قضائی و چه مسئولین قوه‌ی مقننه - در این جهت مسئولند. اگر چنانچه وضع اجتماع، وضع اقتصادی کشور مثل یک خانه‌ی بی درودروازه‌ای بود که هرکه خواست آمد، هرجور خواست عمل کرد، هرچه خواست برد، خورد، خب معلوم است، انسان نجیبِ شایسته‌ی متینی که میخواهد از راه حلال ارتزاق کند، طبعاً جلو نمی‌آید.

بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت1392/06/06
شاخص بعدی [دولت اسلامی] که شاخص چهارم است، سلامت اقتصادی و مبارزه‌ی با فساد است. ببینید منصب حکومتی، جایگاه قدرت و منابع مالی است؛ وسوسه‌ها در اینجا انسان را راحت نمیگذارد. حالا شما به خودتان نگاه نکنید که متدّینید و سطح بالا هستید و مقاومت میکنید در مقابل این وسوسه‌ها؛ در درجات پائین ممکن است در مقابل این وسوسه‌ها نتوانند مقاومت بکنند. شما باید مراقب باشید، شما باید چشم بصیرِ بینای خودتان را بر سرتاسر این دستگاهی که زیر اشراف شما است و تحت مدیریّت شما است، آنچنان بگسترانید که نگذارید در یک گوشه‌ای ناسلامتیِ اقتصادی به‌وجود بیاید و این وسوسه‌ها کارگر بشود. حتّی قبل از آنکه دستگاههای نظارتی وارد بشوند؛ خب، ما دستگاههای نظارتی در کشور داریم، آنها وظیفه‌ای دارند؛ چه آنچه مربوط به مجلس است، چه آنچه مربوط به قوّه‌ی قضائیّه است، چه آنچه مربوط به خود قوّه‌ی مجریّه است - مثل بازرسیهای قوّه‌ی مجریّه - لکن قبل از آنکه نوبت به آنها برسد، خود مدیر دستگاه مراقب سلامت [ آن‌] باشد و این احتیاج دارد به نگاه دائم؛ غفلت نباید کرد. بنده گاهی برای این دوستان و مدیرانی که با اینها می‌نشینیم صحبت میکنیم، مثال میزنم، میگویم مثل این نورافکن‌هایی که ملاحظه کرده‌اید در بعضی از قلعه‌ها و مانند اینها یک نورافکنی دائم دارد همین‌طور دوْر میزند، این نورافکنِ نگاه شما باید دائم دوْر بزند؛ یعنی هیچ راه نفوذ وجود نداشته باشد؛ دائم باید نگاه کنیم، مراقبت بکنیم. واقعاً فساد مثل موریانه است؛ نگذارید که فساد و رشوه و پارتی‌بازی و اسراف و تجمّل و خرجهای زیادی و مانند اینها، در دستگاهتان نفوذ بکند.

بیانات در دیدار مردم آذربایجان‌1391/11/28

چند سال قبل از این، بنده درباره‌ی فساد اقتصادی، به رؤسای قوا نامه دادم. خب، با فساد اقتصادی مبارزه کنید. به زبان گفتن که مطلب تمام نمیشود؛ عملاً با فساد مبارزه کنید. هی بگوئیم مبارزه با فساد اقتصادی. خب، کو؟ در عمل چه کار شد؟ چه کار کردید؟ اینهاست که انسان را متأثر میکند.

بیانات در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای هیأت دولت‌1391/06/02
در بیانات دوستان به برخی از این حوادثی که ناشی از پیگیری مفسدین اقتصادی و مفاسد اقتصادی است، اشاره شد. واقعاً نمیشود ما کار اقتصادیِ درست و قوی بکنیم، اما با مفاسد اقتصادی مبارزه نکنیم؛ این واقعاً نشدنی است. همان چند سال پیش هم که من راجع به این قضیه بحث کردم و مطالبی را به مسئولین کشور گفتم، به همین نکته توجه داشتم، که تصور نشود ما میتوانیم سرمایه‌‌گذاری مردمی و کار سالم مردمی داشته باشیم، بدون مبارزه‌‌ی با مفاسد اقتصادی؛ و تصور نشود که مبارزه‌‌ی با مفاسد اقتصادی موجب میشود که ما مشارکت مردم و سرمایه‌‌گذاری مردم را کم داشته باشیم؛ نه، چون اکثر کسانی که میخواهند وارد میدان اقتصادی بشوند، اهل کار سالمند، مردمان سالمی هستند.

بیانات در اجتماع بزرگ مردم کرمانشاه‌1390/07/20
اگر ما مسئولین کشور یک وقتی یک کاری را نتوانیم انجام بدهیم - یک جاده‌ای، یک سدی، یک کار اقتصادی - بیائیم به مردم بگوئیم نمیتوانیم انجام بدهیم، مردم حرفی ندارند. اگر چنانچه مسئولین کشور بگویند آقا این امکانات نیست، نمیتوانیم این کار را انجام بدهیم، مردم حرفی ندارند؛ اما مردم حرفشان آنجاست که ما در زمینه‌ی برخورد با متخلف کوتاهی کنیم، در دنبال‌گیری از عدالت کوتاهی کنیم؛ مردم اینها را نمی‌پسندند، مردم از این چیزها عصبانی میشوند. اقدام مدبرانه، عزم راسخ، عدالت‌خواهی، مسئله‌ی مبارزه با فساد اداری و فساد مالی، مهم است.

البته در مبارزه‌ی با فساد، در درجه‌ی اول، مسئله‌ی پیشگیری است؛ اما اگر در پیشگیری کوتاهی شد، به یک نحوی یک فساد واقع شد، درمان، دنبال‌گیری است؛ این نباید مورد غفلت قرار بگیرد،

بیانات در دیدار کارگزاران حج‌1390/07/11
چند سال قبل از این - نمیدانم حالا ده سال است یا بیشتر است - من توصیه‌های مؤکدی را راجع به مقابله‌ی با فساد اقتصادی به مسئولین کشور کردم؛ استقبال هم کردند؛ اما خب، اگر عمل میکردند، دیگر این فساد بانکی اخیر - که حالا همه‌ی روزنامه‌ها و همه‌ی دستگاه‌ها و همه‌ی ذهنها را پر کرده - پیش نمی‌آمد. وقتی عمل نمیکنیم، دچار این حوادث میشویم. اگر با فساد مبارزه بشود، دیگر این چند هزار میلیارد - یا هرچه - سوءاستفاده‌ای که افرادی بیایند بکنند، پیش نمی‌آید. وقتی عمل نمیکنیم، خب، پیش می‌آید؛ ذهن مردم را مشغول میکند، دل مردم را مشغول میکند، دل آدمها را میشکند. چقدر در این کشور از بروز یک چنین فسادی دلها ناراحت میشود؟ چقدر آدمها امیدشان را از دست میدهند؟ این سزاوار است؟ این به خاطر این است که عمل نکردیم. از همان وقت که گفته شد فساد ریشه‌دار میشود، ریشه پیدا میکند، شاخ و برگ پیدا میکند، هرچه که بگذرد، کندنش مشکل میشود - اینها گفته شد، اینها تأکید شد، اینها همه بیان شد؛ اینها سرمایه‌گذار پاکدامن و صادق را مأیوس میکند - اگر عمل میشد، مبتلا به این مسائل نمیشدیم. حالا مبتلا شدیم.

بیانات در دیدار مسئولان قضائی کشور1387/04/05
آن چیزی که من بالخصوص بر روی آن امروز مناسب میدانم در کنار مطالبی که گفتم، تکیه کنم، مسئله‌ی تعقیب مفاسد اقتصادی است. مفاسد اقتصادی را صرفاً به عنوان یک کار خلاف نباید در کشور در نظر گرفت. این کار اگر چنانچه دنبال نشود، تعقیب نشود، ریشه‌یابی نشود، قوای مختلف کشور دست به دست هم ندهند برای خشک کردن ریشه‌ی این کار، ضربه و خطرش برای کشور بسیار کلان و عظیم خواهد بود. مفاسد اقتصادی، مفاسد فرهنگی را هم با خود می‌آورد، مفاسد اخلاقی را هم می‌آورد. وجود و رواج مفاسد اقتصادی یکی از بزرگترین خطرهایش این است که عناصر خوب دستگاهها را متزلزل میکند، زیر پای آنها را سست میکند. بسیاری از این موارد و قضایای مفاسد اقتصادی که به طور مشخص گزارش شده و برای ما گفته شده است، به این ترتیب بوده است که آن مفسد اقتصادی برای پیشبرد کار خود لازم دانسته در داخل فلان دستگاه نفوذ کند و تعدادی از عناصری را که در آنجا کار میکنند، با خودش همراه کند. خوب، آن عناصری که آنجا کار میکنند، مردمان مؤمنی هستند؛ اما شیطانِ هوس، زیاده‌طلبی و پول را به جان اینها می‌اندازد، همه هم طاقت نمی‌آورند، مجذوب میشوند، میلغزند؛ این یکی از بزرگترین خطرات مفاسد اقتصادی است.

بدتر از هر چیز این است که در داخل دستگاههای مسئول، خدای نخواسته این عوامل مفسد بتوانند نفوذ کنند و آدمهائی را به رنگ خودشان در بیاورند یا همکار با خودشان کنند، که این از آن چیزهای بسیار مهم و فاجعه‌آمیز است که باید با قاطعیت و قدرت با آن - از هر نوعش - رو به رو شد و با آن برخورد کرد.

بیانات در دیدار اعضای هیأت دولت و مدیران اجرایی کشور1386/04/09

برادران و خواهران عزیز! مواظب خودتان باشید. آدمهای فاسدی که اسمهایشان را شنیده‌اید یا توصیفشان را می‌شنوید، اینها از اول که فاسد نبودند؛ یک وقت یک لقمه‌ی چرب و نرمی، دهن شیرین‌کنی - دانسته یا ندانسته - کسی توی دهن اینها گذاشته، به کامشان شیرین آمده، بعد لقمه‌ی بعدی و لقمه‌ی بعدی را خودشان برداشته‌اند و شده‌اند فاسد. خیلی مراقب باشید. این چندسالی که مشغول خدمتید - حالا هر چه هست؛ ده سال است، پانزده سال است، چهار سال است، پنج سال است - خیلی از خودتان مراقبت کنید. تقوا یعنی همین؛ یعنی همین مراقبت.

بیانات‌ در دیدار کارگزاران نظام1385/07/18
گناهان مسئولان، علاوه‏ی بر گناهان شخصی آحاد مردم، یک سیاهه‏ای از گناهان است که مخصوص مسئولان است و یکی از آنها همین است: «کوتاهی کردن»؛ کاری را که میتوان انجام داد و میباید انجام داد، انجام ندادن. از جمله «دست‏درازی به اموال عمومی»، جزو گناهان من و شماست؛ یعنی من و شما هستیم که میتوانیم مرتکب این گناه بشویم؛ اما آحاد مردم نمیتوانند. تأثیرش هم نسبت به سرقتی که فلان آدم معمولی ممکن است بکند، به‏مراتب بیشتر و مضاعف است.

بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت1385/06/06

میل به فساد در یک جاهایی وجود دارد. با فساد و تخلفات مالی بی‏محابا برخورد کنید. البته عرض کردیم بی‏محابا و با شجاعت و قاطعیت برخورد کردن، معنایش بی‏درایتی در نوع برخورد نیست! اینها را باید با هم جمع کنید. هر دو طرفِ این کفه‏ی متوازن بایستی دیده بشود.

بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان استان کرمان1384/02/19
چند سال قبل بنده مسأله‌ی مبارزه با فساد را مطرح کردم و آن نامه‌ی هشت ماده‌یی را نوشتم؛ اما از داخل مجلس شورای اسلامی - که باید مرکز مبارزه‌ی با فساد باشد - فریاد اعتراض به این شعار بلند شد؛ با این بهانه که مبارزه‌ی با فساد، سرمایه‌ها را از کشور فراری می‌دهد! در حالی‌که قضیه بعکس است. بنده همان وقت هم گفتم که اتفاقاً مبارزه‌ی با فساد، سرمایه‌گذار سالم را که قصد فسادانگیزی و سوءاستفاده ندارد، به کار تشویق می‌کند.

بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت1383/06/04
صحنه را تا آن‌جایی که می‌توانید از فساد پاک کنید. من روی مسأله‌ی فساد خیلی تکیه کرده‌ام و ممکن است بعضی به نظرشان بیاید که تکراری است، و چرا؟ نه، من اعتقاد راسخ دارم که مادامی که ما مجموعه‌ی دستگاه اجرایی خودمان را - اعم از دستگاه‌های قوه‌ی مجریه و دستگاه‌های قوه‌ی قضاییه - از فساد مالی و انحراف از روشهای قانونی و صحیح خالی نکنیم، همه‌ی کارهای ما مثل همان آبی - گزارش دادند که ما از مصرف آب کشور درست استفاده نمی‌کنیم؛ مثل همین آبیاری‌های غرقابی، یا مثل همین یارانه‌هایی که دولت می‌دهد و بخش عمده‌ی آن هدر می‌رود و بخشی از آن به جایی که باید برسد، می‌رسد - که گزارش دادند، هدر خواهد رفت. من بارها این را گفته‌ام، مثال زده‌ام و تکرار کرده‌ام که فساد در دستگاه اجرایی مثل این است که ما چندین لوله‌ی قطور آب به استخری وارد می‌کنیم؛ اما استخر پر نمی‌شود؛ این همه تلاش انجام می‌گیرد، درعین‌حال انسان زوایای خالی را مشاهده می‌کند، که بخش عمده‌یی از این، مربوط می‌شود به فساد مالی و به رخنه‌های اخلاقی که در مجموعه‌ی دستگاه در سطوح مختلف وجود دارد. باید با اینها مبارزه و مقابله کنید.

بیانات در دیدار جمعی از مسئولان و نخبگان استان همدان‌1383/04/19
در دو سه سال اخیر بر مبارزه‏ی با فساد اقتصادی در دستگاه‏های حکومتی و دولتی اصرار کرده‏ام. من می‏خواهم شما برادران و خواهران عزیزی که مسؤول هستید، به این نکته توجه کنید که اگر در دستگاه‏های حکومتی با فساد اقتصادی و کجروی در مسائل مالی برخورد نشود، همه‏ی چیزهایی که مطرح کردند، اگر یکی یکی هم اینها را برآورده کنیم، فایده‏یی ندارد؛ علاوه بر این‏که خیلی از این چیزها با فساد اصلاً نشدنی است.

بیانات در دیدار نمایندگان مجلس1383/03/27
از جمله‌ی مهمترین کارها، مبارزه‌ی با فساد است. مبارزه‌ی با فساد، یک جنبه‌ی اخلاقی محض نیست؛ اداره‌ی کشور متوقف به مبارزه‌ی با فساد است. بنده دو سه سال پیش که آن نامه را درباره‌ی مبارزه‌ی با فساد به مسؤولان کشور نوشتم، به دنبال یک کار طولانی و یک بررسی و مطالعه‌ی وسیع و همه‌جانبه بود. از هر طرف می‌رویم، می‌بینیم اگر با فساد مبارزه نشود، همه‌ی کارها لنگ خواهد ماند. این همه کار خوب دارد در کشور انجام می‌گیرد - کارهایی که انجام گرفته، کم نیست - اما وجود فساد، بعضی از آنها را خنثی می‌کند.

آن روزی که بنده مسأله‌ی مبارزه‌ی با فساد را گفتم، توقعم این بود که مجلس شورای اسلامی سینه سپر کند و جلو بیاید و در این میدان حرکت کند تا ما دیگر احتیاج نداشته باشیم دنبال کنیم؛ اما متأسفانه این‌طور نشد. آنها نکردند، شما بکنید. البته به قول برادر ظریف و نکته‌سنج‌مان، با دستمال کثیف نمی‌شود شیشه را تمیز کرد. اگر انسان بخواهد با فساد مبارزه کند، باید در درجه‌ی اول مراقب باشد که فساد دامن خودش را نگیرد. داخل خودتان و درون مجلس مراقب باشید. دست پاک، دامن پاک، زبان پاک و چشم پاک خواهد توانست در حوزه‌ی اقتدار وسیعی که شما دارید، همه چیز را پاک کند.

بیانات در دیدار اعضای شورای شهر و شهردار تهران‌1382/09/17
در داخل تشکیلات شهرداری با فساد مماشات نکنید؛ چه فسادی که مربوط به بیرون شهرداری است و می‌خواهد از ابزار شهرداری استفاده کند، چه فسادی که خدای نکرده در درون هسته‌ای از هسته‌های شهرداری رخنه کرده باشد و در آن‌جا بخواهد گسترش پیدا کند و فضا و محیط امنی برای خود درست کند. هرگونه مماشات با فساد و میدان دادن به آن، زیر پای خود شما را خالی و امکان ادامه‌ی کار را برای شما دشوار خواهد کرد. نگذارید در هیچ جای شهرداری فساد رخنه کند. البته کار دشواری است. شهرداری جایی است که انسان در آن با پول، با مردم، با مراجعان و با کسانی که حاضرند برای بعضی از مقاصد خود ولخرجی کنند، مواجه می‌شود. این‌طور جاها خیلی باید مراقب بود.

بیانات در سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره)1382/03/14
البته من به همه‌ی مسؤولان کشور بارها گفته‌ام، امروز هم مجددا در این محضر عام تکرار می‌کنم: بزرگترین مبارزه‌ی با امریکا، خدمت به این مردم است. هر که می‌خواهد با امریکا مبارزه‌ی اساسی کند، باید به این مردم خدمت کند. هر که می‌خواهد با دشمنان این ملت مبارزه‌ی عملی کارآمد کند، با فساد مبارزه کند. ابزارهای دشمن در درون کشور و نظام ما عبارت است از فساد، تبعیض و فاصله‌ی طبقاتی. ما باید با اینها مبارزه کنیم. این وظیفه‌ی دولت و مجلس و قوه‌ی قضاییه و همه‌ی ارکان نظام است. به مردم خدمت کنند، با مفسد مماشات نکنند، فساد را در بدنه‌ی دستگاههای حکومت به‌هیچ‌وجه نپذیرند و تحمل نکنند؛ این بزرگترین خدمت است.

جمع بندی:

به طور قطع، يكي از عوامل عمده ضعف هر دولتي در مبارزه با فساد و پيشگيري از فساد،ضعف كارآيي و مسؤوليت پذيري و گسترش و فربه شدن بدون هدف تشكيلات است كه احياناًبدون ضوابط روشن و قوانين و مقررات كارساز و نظارت دقيق و به روز و كارآمد و عدم كفايت ودرايت در كارها، موجب نارسايي و نابساماني و فساد و اتلاف منابع و خسران دولت و ملت خواهد شد.موضوع مبارزه با فساد در دولتهاي مدرن امروزي، يك بخش بسيار مهم وتأثيرگذار بوده و سهل انگاري و بي توجهي و تسامح در اين امر، موجب ضعف، سقوط، انحطاط،تبعيض، بي عدالتي، عدم اعتماد، بدبيني، مهاجرت، اختلافات فاحش طبقاتي، اتلاف منابع، فرارمغزها، فرار سرمايه ها، شورش، فشارهاي روحي و رواني، فقر و محروميت و ... خواهد شد. از نظر امام(ع) براي داشتن يك دولت كارآمد بايد اصول زير رعايت شود:


1ـ اصل ضابطه گرايي به جاي رابطه گرايي
2ـ اصل شايسته سالاري
3ـ اصل قانون گرايي
4ـ اصل عدالتخواهي و رفع تبعيض
5ـ اصل ارتقاي اخلاقي و معنوي
6ـ اصل تجربه گرايي
7ـ اصل اِعمال حاكميت به جاي تصدي
8ـ اصل كفاف و عفاف و قناعت
9ـ اصل الگو بودن مديران و رهبران
10ـ اصل ساده زيستي و زهد مثبت
11ـ اصل مسؤوليت شناسي و مسؤوليت پذيري
12ـ تأكيد بر اصل نظارت و اولويت آن
13ـ اصل تشكيلات و نظارت سازمان يافته
14ـ شفافيت
15ـ خودكنترلي
16ـ تقوا محوري و اخلاق محوري
17ـ امانتداري و تكليف گرايي.

مبارزه با فساد به عنوان يك اصل جدّي و كليدي، همواره باید مورد توجه دولتها قرار بگیردو با وضع قوانين و سازماندهي و مديريت و اعمال رويه هاي قضايي،حقوقي و اداري و فرهنگي و اجتماعي و اخلاقي میتوان گامهاي مثبتي رادر اين باره بر حسب مصالح و سياستها و برنامه ها و اهداف مورد نظر خود برداشت كه فهرست اين نوع اقدامات رامي توان به صورت زير ارائه كرد:

1ـ اصل پيشگيري و تأكيد بر آن
2ـ آموزش عمومي براي مبارزه با فساد
3ـ مبارزه مستقيم و غير مستقيم
4ـ تأكيد بر حاكميت نظم و انضباط و قانون
5ـ استفاده از عناصر كارآمد و با مهارت و متخصص در زمينه مبارزه با فساد در سيستم اداري
6ـ اصلاح سيستمها و روشها و شفافيت قوانين و مقررات ضد فساد
7ـ به كارگيري مديران كارآمد و شايسته
8ـ تأكيد بر مباني اخلاقي و تربيتي و اصالتهاي خانوادگي
9ـ ساده زيستي و سلامت رهبران و الگو بودن مديران
10ـ عزم و اراده عمومي و جدي براي مبارزه با فساد
11ـ استاندارد كردن شغلها و كارها و مسؤوليتها
12ـ حسابرسي و حسابكشي و تأكيد بر دو اصل محاسبه و مراقبه
13ـ ضرورت مرزبندي كامل و روشن حقوقي و قضايي و اداري و تشكيلاتي
14ـ مبارزه با ديوانسالاري و بوروكراسي اداري و اصلاح ساختار اداري و تشكيلاتي و كوچك كردن حجم دولت و به جاي رشد و افزايش كمي دولت و دستگاههاي وابسته، تأكيد بر رشد كيفي و افزايش كارآيي
15ـ گسترش عدالت اداري و تأمين امنيت شغلي كارمندان و تأمين معيشت و رفاه و آينده كاركنان بخش عمومي
16ـ برخورد با تخلفات و متخلفان و فساد به صورت فراگير و فراجناحي، به عنوان پديده اي ضد امنيتي كه حاكميت ملي را تهديد مي كند.
17ـ و در نهايت، اساس ارتقاي فرهنگ عمومي و رشد سياسي و اجتماعي و فرهنگي جامعه و مردم و تقويت روح و فرهنگ مبارزه با فساد و آگاهي نسبت به حدود و حقوق اجتماعي افراد و جناحها و اقشار گوناگون جامعه و افزايش مشاركت عمومي و رقابت سالم در جامعه و هوشياري در برابر تحريف و انحراف و فساد زمامداران و دولتمردان و مديران در كليه سطوح و حضور و اشراف و نظارت و نقد و انتقاد سازنده و نصيحت خيرخواهانه مردم در مقابله با فساد.
 

متأسفانه برخی وقایع نشان می دهد که فساد اداری و مالی در کشور ما از مرز فاجعه گذشته است و با کتمان واقعیت، بهبودی حاصل نمی‌شود؛ بلکه باعث بی‌اعتمادی مردم به نظام سیاسی خواهد شد. می‌دانیم که طبیبان هم می‌گویند قبول بیماری، نصف درمان است.  با ارزیابی ساختار اداری مشخص می‌شود که هم اینک نظام اداری ما به شدت دچار بیماری است و استانداردهای یک نظام اداری سالم و کارآمد را ندارد و آمار گویای این مهم است، از طرفی ایجاد یک سازمان اداری جدید برای مبارزه با فساد نیز چندان مفید نخواهد بود؛ زیرا در حال حاضر هم چندین سازمان و نهاد و واحد اداری برای مبارزه با فساد داشته اما اوضاع مساعدی نداریم. ضعف مدیران و به‌ تبعِ آن ضعف برنامه‌ریزی کارشناسی و ضعف در اجرا موجب وضعیت ناکارآمد نظام اداری فعلی است، همانگونه که شاهد ساختار اداری متمرکز و ناکارآمد هستیم که در نتیجه ضعف در تولید و کاربرد صحیح دانش، راهبردهای غیرواقع‌بینانه، ساختار اقتصادی ناکارآمد، بی‌توجهی به اصول اخلاقی در سازمان‌ها، فقدان مسئولیت و پاسخگویی اجتماعی را در خروجی این مدیریت دریافت می کنیم.

شایسته‌ سالاری اصل نخست سلامت اداری است که متأسفانه در سطوح بالای مدیریتی ما مشهود نیست. کم نیستند اداراتی که مدیر آن حتی در بین نیمه‌ بالای کارکنان شایسته‌ آن اداره قرار نمی‌گیرند! طبیعتاً مدیر ضعیف هم ترجیح می‌دهد معاونان خود را از رتبه علمی بالاتر از خود انتخاب نکند. عدم شایسته‌سالاری موجب کاهش گرایش نخبگان برای ادامه تحصیل و ارائه خدمات علمی در داخل کشور می‌شود،  این یکی از مهم‌ترین مشکلات نظام اداری ماست و طبق آمارهای رسمی سالانه بیش از صدهزار نفر از بهترین و شایسته‌ترین جوانان کشور، ترک وطن کنند و تا زمانی که اصل شایسته‌سالاری در نظام اداری ما محقق نشود، بقیه‌ اصول کمافی‌السابق در حد شعار باقی می‌مانند.

ضعف‌ها و کاستی‌های اداری و مالی در کشور ما تازه نیستند و بسیاری از آن‌ها میراث روزگاران قدیم و حکومت‌های گذشته‌اند که به‌صورت مزمن درآمده‌اند. باید مسئله فساد اداری را در سطح کلان دید؛ زیرا نظام اداری و مالی هر کشور جزئی از نظام اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آن کشور است. تا بهبودی در نظام کلان حاصل نشود، تلاش‌ها برای سلامت اداری نمی‌تواند فساد را به‌طور جدی ریشه‌کن کند و دولت تدبیر و امید برای کاهش و حذف فساد در تلاش است. کسانی که به‌عنوان سیاستمدار انتخاب می‌شوند به انسان‌های نیکوکاری که به خیر عمومی می‌اندیشند تبدیل نمی‌گردند بلکه اتفاقاً در مقایسه با رفتار افراد در بازار در معرض ارتکاب فساد اقتصادی بیشتری هستند؛ زیرا اساساً از راهنمایی قیمتی مکانیسم بازار محروم‌اند و از سوی دیگر می‌توانند خود را از عواقب تصمیمات زیان‌آورشان مصون نگه دارند.

علاوه بر فرهنگ غنی کشور می توان بر اساس الگوهای موفق جهانی و تجربیات سایر کشورها در زمینه‌ مبارزه با فساد اداری و مالی، مهم‌ترین راهکارها در بخش های مقررات زدایی و اصلاح ساختار اداری به کار گرفت. همچنین توجه جدی به شایسته سالاری و سیاست زدایی در کنار ارتقاء کارکنان و تأمین مناسب زندگی آنها زمینه ظهور نظام اداری سالم را به وجود می آورد. آزادی مطبوعات در افشاگری فساد اداری و مالی، امکان نظارت نهادهای مردمی و عمومی غیردولتی (صنوف و نظام‌های حرفه‌ای) و تشویق کارمندان و شهروندان به ارسال اطلاعات و افشاگری مفسدین و نداشتن واهمه در این امر یکی دیگر از راهکارهای عملی در برخورد با فساد اداری است.


مسؤولان اگر می خواهند واقعا با فساد مبارزه کنند به جای ژست گرفتن و شعار دادن، باید ملاحظات حزبی و جناحی را کنار بگذارند و فارغ از هر گونه حب و بغض های گروهی و شخصی به مبارزه با فساد بپردازند.نباید چشم را بر روی مفاسد هم حزبی خود ببندند اما چهار چشمی مفاسد جناح رقیب را زیر نظر بگیرند.نباید پرونده ای را که مربوط به رقیب است با بزرگنمایی و گاه سیاه نمایی در بوق و کرنا کنند و پرونده ای دیگر از طرفداران و هم حزبی خود را در بایکوت خبری نگه دارند و حرف زدن در مورد آن را جرم بدانند.نباید طول و عرض یک فساد را با طول و عرض فساد رقیب مقایسه کنند و فساد را با فساد بپوشانند و توجیه نمایند. اگر مسؤولان به جای پاس کاری و گردن این و آن انداختن حداقل در حیطه کاری خود تصمیمات قاطع و عملی و بدون ملاحظه گرفته بودند نباید معوقات بانکی هر روز افزایش یابد؛ نباید پرونده های فساد روند صعودی داشته باشد. نباید واسطه ها، آنقدر پر نفوذ باشند که در روند رسیدگی به پرونده های فساد، اختلال ایجاد نمایند. نائب امام زمان (عج) نیز همچون مردم، دلگیر است از عدم اقدام قاطع و عملی در مبارزه با فساد.دلگیر است از برخی ظاهر سازی ها و ملاحظه کاری ها و باند بازی ها.دلگیر است از اینکه نتیجه مبارزه با فساد ملموس نیست.

آقای روحانی؛ زمانی شعار فسادستیزی از شما مسموع خواهد بود که مقابله با فساد در همه زمینه‌ها صورت بگیردو و چه بهتر که از افرادی در دولت خودتان آغاز کنید. متاسفانه هنوز نشنیده‌ایم که افرادی که در پرونده کرسنت کشور را به به آن خسارت بزرگ دچار کردند، کنار گذاشته شوند. این شائبه وجود دارد که فسادستیزی تنها یک برچسب و شعار سیاسی باشد.ما حامی هرگونه فسادستیزی هستیم. اما به جای شعار و شاخ و شانه کشیدن، واقعاً فسادستیزی کنید!آقای رئیس جمهور! ما منتظر فسادستیزی شما هستیم.

نکته آخر:

يكي از عوامل اصلي و مؤثر در بازدارندگي از فساد و هر گونه آلودگي و انحرافي، رشد و احياو تقويت باورهاي اخلاقي و معنوي و تأكيد بر كرامت انسانهاست. ارزشهاي ايماني و اعتقادي واخلاقي، خود، بزرگترين سرمايه براي صيانت جامعه و جلوگيري از انحراف و تحريف و فساداست و بهترين راه مبارزه با ريشه هاي فتنه و فساد به حساب مي آيد.اگر بخواهيم جامعه اي سالم و محيطي پاك و پاكيزه و به دور از آلودگيها و انحرافات داشته باشيم، بهترين و ارزان ترين كار، خودسازي و سلامت دروني انسانها و مسؤوليت پذيري فرد فردافراد يك ملت و يك امت است، لذا بهترين سرمايه گذاري براي هر دولت و هر ملتي،سرمايه گذاري روي مسايل فرهنگي، معنوي، اخلاقي، تربيتي و احياي وجدان بيدار و زنده انسانها و تقويت وجدان كاري و انضباط اجتماعي و نظم پذيري و مسؤوليت شناسي ومسؤوليت پذيري و تقوا و پاكي و معنويت و اخلاق و كرامت و شرافت و مبارزه با رذائل اخلاقي و امتيازطلبي و پارتي بازي و فرصت طلبي و زراندوزي و تمايلات شهواني و مال پرستي وجاه پرستي است و چنانچه فرد فرد خانواده و ملت، بتوانند بر ضعفهاي اخلاقي و بيماريهاي رواني و ناهنجاريهاي اجتماعي و تربيتي و فرهنگي پيروز گردند، خود، بزرگترين پيروزي وبهروزي و موفقيت را به دست آورده اند و براي بسياري از قوانين و مقررات، ضمانت اجراي دروني تحصيل كرده اند و نيازي به نيروي پليس و دستگاههاي عريض و طويل دولتي و قضايي ونظارتي و بازرسي و بوروكراسي اداري و هزينه هاي سنگين و كمرشكن زندان و بهداشت ودرمان و اعتياد و مانند آن نخواهند بود.

منبع: جدي حسين ، ريشه هاي فساد اداري و روشهاي مبارزه با آن ، تهران ، مجله سياسي اقتصادي ، شماره 282-281

اشتراک گذاری این مطلب :

نظرات :

هیچ نظری ثبت نشده است!

کردستان وب نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

نام *
ایمیل *
نظر

کد امنیتی
 
   

   مـطالـب

   حمایت از ما
کردستان وب
   تبلیغات

ADS

ADS

ADS

   آمار بازدیدکنندگان